Bertil Trulsson, ordförande SydGrönt och Jan Ehrensvärd, ordförande Äppelriket

SydGrönt ingår partnerskap med Äppelriket

Sverige har en lång tradition och fantastiska förutsättningar för att odla äpplen och päron och med de klimatutmaningar många länder i södra Europas står inför så blir det ännu viktigare att värna de svenska fruktodlingarna.

Under de senaste två åren så har inte de svenska odlarna kompenserats prismässigt för de ökade kostnader som bland annat oroligheterna i Europa medför. Även de tuffa regelverk för hållbar produktion som Sverige har medför högre kostnader för svensk frukt än för utländsk frukt.

För att skapa bättre förutsättningar för odlarna framåt så väljer nu SydGrönt och Äppelriket att arbeta tillsammans från den 1 februari 2024.

- Vi är mycket positiva till detta samarbete och ser många fördelar som kommer gynna båda våra föreningars medlemsföretag, säger Bertil Trulsson, ordförande SydGrönt.

Stegvis utveckling för att stärka svensk fruktnäring
Under våren så kommer Äppelriket fortfarande sköta försäljning av sina medlemmars frukt, med stöttning av SydGrönt men all fakturering kommer ske från Äppelriket.

- Vi tror att svensk frukt och dess mervärde kommer att stärkas genom vårt partnerskap och tillsammans kan vi trygga framtiden för våra medlemmar, säger Jan Ehrensvärd, ordförande Äppelriket

Partnerskapet kommer stegvis utvecklas till att SydGrönt per den 1 juli 2024 ansvarar för försäljningen av kommande skörd. Då kommer också fakturering ske från SydGrönt till alla kunder.

Planering och in försäljning av säsong 2024/2025 kommer påbörjas av SydGrönt i februari 2024.

Med det här samarbetet får vi en starkare bas att utveckla den svenska fruktnäringen och vi ser fram emot att förverkliga detta tillsammans med våra kunder och våra odlare.

Eventuella frågor besvaras av Martin Löfstedt och Jan Ehrensvärd.

Martin Löfstedt
VD SydGrönt

Jan Ehrensvärd
Ordf. Äppelriket

SydGrönt är en av Sveriges största leverantörer av svenskproducerad frukt och grönsaker och ägs av 96 stycken odlare. Kvalitet och hållbarhet är ledstjärnor i organisationen och samtliga odlare är certifierade enligt IP-Sigill. För att upprätthålla den höga kvaliteten hela vägen till kund har SydGrönt också ett helägt dotterbolag, SydLog, som möjliggör kortaste vägen från skörd till konsument. SydGrönt har sitt säte i Helsingborg i Skåne.

Martin Löfstedt

Försäljnings,- och inköpsansvarig Försäljning & Inköp 042-4902714