Idag publiceras SydGrönts Hållbarhetsrapport 2021

SydGrönts hållbarhetsredovisning för 2021 beskriver på vilket sätt SydGrönt arbetar och tar långsiktigt hållbart ansvar utifrån ett miljömässigt-, socialt- och ekonomiskt perspektiv.

Hos SydGrönt är hållbarhetsarbetet en naturlig och integrerad del av verksamheten. Nu släpper vi vår hållbarhetsrapport för 2021 som beskriver den utveckling och arbete som SydGrönt gjorde under året.

Vår affärsidé bygger på en grön omtanke med ledorden kvalité och hållbarhet. Då SydGrönts odlare lever med och av jordens resurser är det långsiktigt hållbara något vi förhåller oss till och arbetar med varje dag. De styr våra beslut och är ett ständigt pågående arbete.

SydGrönts hållbarhetsredovisning för 2021 beskriver på vilket sätt SydGrönt arbetar och tar ansvar för en långsiktig hållbar utveckling utifrån ett miljömässigt-, socialt- och ekonomiskt perspektiv. Hållbarhetsrapporten är en viktig sammanställning som gör SydGrönts arbete synligt och transparent för omvärlden, kunder och konsumenter.

-Vårt mål är att göra rapporten tillgänglig och lättläst och vill med konkreta exempel och berättelser visa vad vi arbetar med inom våra prioriterade områden för resurseffektivitet, hållbar planering, respekt för råvaran och ansvar för människa och samhälle, säger Anette Ekstrand, Marknads- och produktchef på SydGrönt.

- SydGrönt är en producentorganisation och vi odlar vi frukt, bär och grönsaker med låg klimatpåverkan och kort väg till kund. Svenskproducerade grönsaker, frukt och bär håller världsklass. Och, det är inte bara gott, tryggt och säkert att välja mat som odlas i Sverige utan också smart och hållbart. Att producera hälsosam mat med liten belastning på klimaten är ett av våra viktigaste bidrag till våra kunder, konsumenter och till vår planet, avslutar Anette.

Viktig milstolpe under 2021

Under 2021 antog SydGrönt ett klimatmål för att bidra till att nå FN:s målsättning med 1,5 graders målet i enlighet med Parisavtalet. Målet är godkänt av Science Based Targets initiative, vilket visar att SydGrönts klimatmål är i linje med den senaste vetenskapliga forskningen. SydGrönt förbinder sig att minska sina absoluta utsläpp av växthusgaser i scope 1 och 2 med 46 procent till 2030, med 2019 som basår. Målet ligger i linje med vad som krävs för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader.

Hållbarhetsfakta från rapporten 2021

• SydGrönt är till 100 procent medlemsägt. Under 2021 ökade antalet medlemmar med 16 procent och är nu av 101 anslutna medlemsföretag.
  • 13 procent av den el som SydGrönt förbrukar kommer från egen produktion med solceller på fastigheten på Långeberga i Helsingborg. Under 2021 minskade även företaget sin elförbrukning med 3,8 procent genom olika energieffektiviseringsåtgärder.
  • SydGrönt, via dotterbolaget SydLog, minskade CO2utsläpp av totalt bränsleförbrukning från 5,5 miljoner kg CO2 år 2020 till 5,0 år 2021.
  • Under 2021 investerade SydGrönt i två nya gasbilar i syfte att minska företagets påverkan ytterligare i transportledet.
  • Alla SydGrönts odlare är certifierade enligt IP Sigill Frukt & Grönt.

Läs SydGrönts hållbarhetsrapport för 2021 i sin helhet här!