SydGrönts odlare Rickard Bergkvist som driver Eriksgården i Sjöbo levererar säsongens första jordgubbar till ICA

SydGrönts säsongspremiär för svenska jordgubbar

SydGrönts första svenska jordgubbar har idag plockats hos odlaren Rickard Bergkvist som driver Eriksgården i Sjöbo.

Eriksgårdens första jordgubbar är odlade i växthuset utanför Ystad. Sorten är Malling Centenary och planterades i växthuset i slutet av januari.

Jordgubbarna såldes till ICA Sverige som i sin tur levererar ut dem till fyra av sina butiker under morgondagen.

Butikerna, ICA Nära Hamilton, Helsingborg, ICA Supermarket Matmor, Trollhättan, ICA Kvantum, Hovås och ICA Maxi, Burlöv tar med glädje emot jordgubbarna och intäkterna från försäljningen kommer gå till välgörenhet.

- Det finns ett stort intresse för svenska bär och det är extra roligt med en tidig premiär, säger Lisette Holmberg, inköpsansvarig på ICA Frukt & Grönt.

Säsongen av svenska jordgubbar finns genom odling i växthus, tunnlar och på friland från april ända fram till oktober.

SydGrönt är en av Sveriges största leverantörer av svenskproducerad frukt och grönsaker och ägs av 101 stycken odlare. Kvalitet och hållbarhet är ledstjärnor i organisationen och samtliga odlare är certifierade enligt IP-Sigill. För att upprätthålla den höga kvaliteten hela vägen till butik har SydGrönt också ett helägt dotterbolag, SydLog, som möjliggör kortaste vägen från skörd till konsument.  SydGrönt har sitt säta i Helsingborg i Skåne.