Äventyrsbadet Sydpoolen i Södertälje fyller 20 år

Över 7 miljoner besökare och 2 miljoner kubikmeter vatten senare reser sig Sydpoolen över Södertäljes kanal som en imponerande och stolt 20 åring. På Sydpoolen har även över 60000 barn lärt sig simma och nästa en hel miljon har tränat och svettats på Nautilus Gym.

Sydpoolen i Södertälje firar 20 års jubileum hela helgen från fredagen den 25 september till söndagen den 27 september. Entrépriset kommer att vara 20 kronor för 4 timmars bad och relax och alla blötdjur samt djupdykare är välkomna.

Sydpoolen erbjuder en mängd olika rabatter med bl.a. 20 procents rabatt på årskort och klippkort och har även tillsammans med restaurang och kiosk olika erbjudanden på förtäring.
Den röda tråden helgen igenom är talet 20 som återkommer i olika sammanhang under alla tre dagar.

Vattendisco i äventyrsbadet för både stora och små blir det fredag och lördag kväll från kl. 17.00. Sydpoolens maskot Pigge Pingvin och Peter Rylander, känd från tv-programmet Amigo, samt Benita Jonsson finns på plats och underhåller. På söndagen kommer det finnas möjlighet att testa på olika gruppträningspass gratis.

Sydpoolen skall även i fortsättningen erbjuda bad, hälsa och välbefinnande med bästa möjliga kvalité och service för alla. Sedan årsskiftet är det Nautilus - Gymco Holding AB som äger och driver Sydpoolen och framtiden ser spännande ut då det finns planer på att bygga ut och förnya både omklädningsrum och lokaler. Visionen är att bli en hälsogalleria, vilket inte är en helt ny idé utan har funnits i tanken ända sedan starten.

Sydpoolen är- efter 20 år - fortfarande en av landets starkaste besöksanläggningar, med över 400000 besökare varje år. 1989 öppnade det nya äventyrsbadet Sydpoolen upp dörrarna för tusentals förväntansfulla besökare. Snacket hade gått ett bra tag i Södertälje med omnejd och när öppningshelgen var till ända så hade 10000 nyfikna besökt Sydpoolen, varav 3 000 badade.

Första gången som Södertälje blev känt som bad- och kurort var år 1849.
I över 100 år kunde badortsepokens Södertälje erbjuda tillresande och ortsbor hälsobringande bad.

1997 öppnade Sydpoolen SPA, som återupplivade Södertäljes rykte som badort.

• Friskvård

• musik