Fyra av fem styrelser fortfarande ojämställda

Fyra av fem styrelser fortfarande ojämställda

I vår senaste rapport Ta plats vid bordet undersöker vi jämställdheten i Sveriges bolagsstyrelser. Rapporten visar att antalet jämställda styrelser i svenska bolag har potential att tredubblas om företagen når sina uttalade ambitioner. Bolagen själva uppger en stark vilja att uppnå jämställda styrelser och är redo att aktivt arbeta mot detta mål. Trots att upp till 70 procent av företagen strävar efter jämställda styrelser, är verkligheten en annan – endast 20 procent av näringslivets bolagsstyrelser är för närvarande jämställda.

"Vi ser en tydlig vilja från bolagen att öka graden av jämställdhet i styrelserna, och detta bör ses som en betydande möjlighet att skapa förändring genom insatser som 100-listan," säger Ulrika Dieroff, författare till rapporten.

Vidare visar rapporten att i minst varannan styrelse i Sverige finns en kvinnlig ledamot. Trots detta är endast var femte styrelse helt jämställd. Närvaron av kvinnor vid styrelseborden varierar mellan 50–70 procent i svenska regioner. Detta indikerar en betydande potential, men det är långt ifrån att ha en kvinna i varannan styrelse till att uppnå verklig jämställdhet.

Sydsvenskt perspektiv
I Sydsverige återspeglas siffrorna. En närmare analys av andelen jämställda styrelser per sydsvensk kommun toppar Örkelljunga listan med varannan styrelse som är helt jämställd. På andra plats ligger Simrishamn med en andel på 40 procent, följt av Älmhult och Karlshamn där andelen är 35,7 procent.

Kronoberg visar vägen
Ett län som utmärker sig är Kronoberg där man har flest antal kvinnliga VD och flest bolag med en kvinnlig styrelseledamot. Man är dessutom det län med flest kvinnliga ordföranden. Men ligger på en tredje plats när det kommer till jämställda styrelser, Blekinge är det län som har flest jämställda styrelser.

Ta del av hela rapporten och bilagan här:

Rapport - Ta plats vid bordet

Bilaga - Ta plats vid bordet

Rapporten har genomförts i samarbete mellan Handelskammaren i Jönköpings län, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, Västsvenska Handelskammaren och Östsvenska Handelskammaren.

Kontakt:
Ulrika Dieroff,
tel: 040-690 24 29
ulrika.dieroff@handelskammaren.com

Regioner

Handelskammaren är en privat organisation som arbetar i sydsvenska företags intresse. Vi påverkar företagens villkor, vi stöder affärer och vi sammanför företag och människor. Handelskammaren har runt 2 500 medlemsföretag. www.handelskammaren.com

Ulrika Dieroff

Chef Affärsservice 040-690 24 29

I sydsvenska företags intresse

Handelskammaren är en privat näringslivsorganisation som arbetar i sydsvenska företags intresse. Vi påverkar företagens villkor genom bland annat utveckling av infrastruktur och utbildningssystem. Vi stöder affärer genom service inom internationell handel och olika utbildningar. Vi sammanför företag i olika nätverk och på våra många möten.

Handelskammaren har drygt 2 500 medlemsföretag, stora som små, och finns i Skåne, Blekinge, Kalmar, Kronobergs och södra Hallands län.

Syftet är att göra Sydsverige till en bättre plats för affärer. Vi förverkligar detta på flera sätt;

Vi påverkar företagens villkor
Handelskammaren arbetar med strategisk utveckling av regionen. Genom att ta fram förslag och bedriva lobby kan vi påverka näringslivets villkor.

Vi stödjer affärer
Handelskammaren underlättar affärer genom service och råd. Vi erbjuder handelsdokument vid internationella affärer och är experter på export och import. Vi har rådgivning om Tyskland och nätverk för Baltikum och Kina.

Vi sammanför företag
Handelskammaren är ett nätverk med över 2 500 företag. Varje år har vi över 100 möten med flera tusen deltagare. För olika grupper finns särskilda nätverk. Unga ledare och personalchefer är två exempel.

Det är företag som är medlemmar i Handelskammaren. Alla anställda på medlemsföretagen har därför tillgång till nätverken, arrangemangen och en rad andra förmåner. Välkommen som medlem!

Handelskammaren
Ångbåtsbron 1