Ny rapport: Närhet ger jobb

Ny rapport: Närhet ger jobb

Idag lanserar Handelskammaren i samarbete med E22 AB en ny analys av infrastrukturen med fokus på Skåne och Blekinge. I rapporten Närhet ger jobb har professor Martin Andersson (Lunds universitet, CIRCLE) undersökt hur en utbyggnad av E22 och väg 21 skulle påverka produktiviteten i regionen. Analysen omfattar 360.000 sysselsatta i 11 kommuner i Skåne och Blekinge. Resultatet visar att effekten av ökad tillgänglighet i regionen skulle motsvara en produktivitetsökning, eller ökat BNP-tillskott, på tre procent. Rapporten visar även att:

·  En utbyggnad av E22 och väg 21 skulle förbättra tillgängligheten avsevärt i synnerhet i kommunerna i nordöstra Skåne. Också produktivitetsökningarna är koncentrerade till nordöstra Skåne.

·  En investering i väg 21 som sänker restiden med fem procent (motsvarande ett par minuter) mellan Hässleholm och Kristianstad skulle innebära omkring 400 miljoner kronor i ökad välfärd.

·  En utbyggnad av E22 och väg 21 skulle öka tillgängligheten allra mest i Kristianstad, Ronneby, Höör, Karlshamn samt Eslöv och Sölvesborg. Den största vinnaren är Kristianstad.

·  Internationell forskning visar att förbättrad tillgänglighet även bidrar till ökad inflyttning och nya arbetstillfällen, vilket ytterligare skulle stärka nyttan av en utbyggnad av E22 och väg 21.

Rapporten bygger på en ny analysmetod som är internationellt accepterad och som nu för första gången tillämpas på svensk infrastruktur.

Hela rapporten finns för nedladdning på Handelskammarens hemsida: http://www.handelskammaren.com/press/rapporter-analyser/

För frågor och ytterligare kommentarer, kontakta Per Tryding, vVD Handelskammaren: 040-690 24 09