Ringsjöverket flyttar in på Vattenhallen Science Center

Fira världsvattendagen med oss! Mats Helmfrid och Kenneth M Persson inviger ny experimentstation. Elever från Gunnesboskolan leder laboration om vattenrening.

Tisdagen 22 mars invigs Sydvattens experimentstation om Ringsjöverkets vattenberedning på Vattenhallen Science Center. Experimentstationen ger besökarna en inblick i en av de processer som skapar ett säkert dricksvatten till 800 000 invånare i Skåne. Elever från Gunnesboskolan kommer att leda laborationen.

Temat för FN:s världsvattendag 2011 är Städers vatten – en utmaning för en urbaniserad värld. Målet är att uppmärksamma hur städernas vattensystem påverkas av befolkningstillväxt, industrialisering, klimatförändringar, konflikter och naturkatastrofer.

På världsvattendagen är det vatten från Ringsjövatten som bereds – men från vecka 13 är det Bolmenvatten.

Välkommen att möta:

Mats Helmfrid, kommunstyrelseordförande och styrelseledamot i Sydvatten

Kenneth M Persson, professor i teknisk vattenresurslära på LTH och Sydvattens forskningschef

Ronny Johannessen, tekniska nämndens ordförande, Lund

Leif Bryngfors, verksamhetschef, Vattenhallen

Marie Nordkvist Persson, informationschef, Sydvatten

Elever från Gunnesboskolans årskurs 9

När: Tisdagen 22 mars kl. 11.00

Plats: Vattenhallen Science Center, LTH, John Ericssons väg 1, Lund

I samband med invigningen ansluter sig Vattenhallen till Sydvattens skolprojekt Drick kranvatten som drivs tillsammans med VA-organisationerna i Sydvattens 15 delägarkommuner. Projektets syfte är att lyfta fram kranvattnets kvalitet och att bidra till ökad medvetenhet kring vårt viktigaste livsmedel. Läs mer på www.drickkranvatten.se

För mer information kontakta:

Anna-Karin Wickström, informatör, Sydvatten, 046-35 15 63, anna-karin.wickstrom@sydvatten.se

Amanda Haux, utbildningskoordinator, Vattenhallen, 046-222 43 51, amanda.haux@vattenhallen.lth.se

Sydvatten AB är ett kommunägt företag som producerar dricksvatten till 800 000 invånare i Skåne. Bolaget bildades 1966 och är i dag en av Sveriges största dricksvattenproducenter. Sydvatten äger och driver Bolmentunneln, de två vattenverken Ringsjöverket och Vombverket samt huvudledningssystemet för distributionen av dricksvatten.