Rekordmånga synundersökningar när svenska glasögon nådde Nicaragua

Den grupp svenska optiker från Synoptik som reste till Nicaragua för att hjälpa behövande är nu hemma igen efter en mycket lyckad resa. Under resan gjordes hela 3 367 synundersökningar, vilket är långt fler än beräknat. Med på volontärresan fanns optiker från de orter där lokalborna varit mest engagerade i insamlingen av glasögon – Helsingborg, Karlstad, Norrköping, Stockholm och Östersund.

För tredje året i rad har ”Optiker utan gränser” genomfört en biståndsresa för att hjälpa behövande i tredje världen med synundersökningar och glasögon skänkta från svenska glasögonbärare. Årets resa gick till Nicaragua och gjorde nedslag på tre platser: sjukhuset i Ticuantepe, orten Esteli och ett kvinnohus i Leon. På bara tio dagar genomfördes fler synundersökningar än någonsin tidigare: 3 367 stycken.

Var femte mottagare var barn och unga vuxna

Glasögon från hela Sverige har nu nått behövande i Nicaragua. Drygt 20% av de som fick glasögon för första gången i sitt liv var barn och unga vuxna med framtiden framför sig. Att se klart har gett dem nya möjligheter att lära sig läsa, att utbilda sig och att arbeta.

- Vi är stolta och tacksamma över att vi har kunnat hjälpa så många människor till ett bättre liv. En 8-årig flicka berättade att hon hade svårt att följa med i undervisningen i skolan på grund av dålig syn. Med hjälp av ett par glasögon från Sverige har hon nu chansen att lära sig i samma takt som de andra barnen och fortsätta utbilda sig, säger Marielle Stoltz, ansvarig för Optiker utan gränser hos Synoptik och medföljande på resan.

Väl hemma i Sverige igen fortsätter Optiker utan gränser insamling av begagnade glasögon. Insamlingen pågår året om i Synoptiks 107 butiker runt om i landet och inom kort påbörjas planeringen för 2014 års biståndsresa, som kommer att ske under våren.

Lottie Funck Ekelund, Marknadsdirektör Synoptik

lfe@synoptik.se

Vad är Optiker utan gränser?
Optiker utan gränser är ett samarbete mellan Synoptik och hjälporganisationen Vision For All (VFA). Tillsammans samlar vi in begagnade glasögon som via årliga biståndsresor skänks till lokalbefolkning som inte har råd att köpa glasögon. Synoptiks optiker och optikerassistenter genomför synundersökningar och utprovning av glasögon på plats. Av dem vi hjälper är cirka 70 % kvinnor och en majoritet har aldrig haft korrekt synkorrigering tidigare.

Kort om Synoptik
Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med 107 butiker en av Sveriges ledande aktörer inom optik. Företaget ägs av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Vår mission är att alla ska ha råd med kvalitetsoptik. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av Grand Vision B.V, en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 4 600 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se www.synoptik.se