Solglasögon från Carrera, 1.248 kr

Så väljer du vinterns solglasögon

Solglasögon hör inte bara sommaren till. Förutom att vara en snygg accessoar är de också ett viktigt skydd för dina ögon. På vintern är UV-strålningen som farligast då solen står lägre och träffar ögonen mer direkt.Awet Tesfamariam, chef för kliniska frågor på Synoptik, tipsar om vad du ska tänka på när du väljer vinterns solglasögon.

Även om vintern bjuder på mindre soltimmar så är solens strålar extra skadliga för ögonen. Vid snö reflekteras dessutom 90 procent av UV-strålningen.
– Många förknippar solglasögon med sommaren, men våra ögon utsätts för solens bländande och skadliga strålar året om. Oavsett om det är lek i pulkabacken, en promenad på stan eller en tur med bilen så är solglasögon både en snygg accessoar och framför allt ett bra skydd för dina ögon, säger Awet Tesfamariam.

Se till att solglasögonen är CE-märkta, då har de ett fullgott skydd mot UV-strålning. UV-strålning kan ge långsiktiga skador på ögatvilket kan ge problem med gula fläcken och grå starr. Kortsiktigt kan man råka ut för ”snöblindhet”. Det är små sår på hornhinnan som gör att man ser suddigt, det svider och känns som grus i ögonen. Det går över efter något dygn men är obehagligt. På hög höjd, som vid utförsåkning, är det bra att tänka på att UV-strålningen är ännu starkare, vilket gör det än viktigare att skydda sina ögon.

Polariserande glas passar perfekt när det är mycket snö, is eller vatten. Glasen släpper in vertikalt ljus men stoppar horisontella strålar vilket gör att man slipper irriterande reflektioner och bländningar. Dessutom gör det polariserande glaset att du får ett bra djupseende och uppfattar omgivningen bättre.

Välj rätt färg på glasen då olika färger passar till olika miljöer och aktiviteter:

• Bruna glas ger en varm ton och passar bra till aktiviteter i naturen.
  • Gråa glas passar bra vid havet eller när man cyklar eller springer.
  • Gula och orange glas fungerar bra när det är mörkare eller i miljöer med mycket skuggväxlingar.
  • Gröna glas passar som allroundglas och har bra färgåtergivning.

God passform är viktigt för att skydda ögonen från solens strålar. Vid snö är det extra viktigt, då snöns reflektioner kommer från flera olika vinklar. Se till att solglasögonen inte släpper in ljus underifrån, ovanifrån eller från sidorna och sluter tätt kring näsan. Breda solglasögon täcker ofta bättre.

Till aktiviteter som skidåkning är det praktiskt med välvda solglasögon som finns hos bland annat Oakley och Carrera. Oakleys kollektion Prizm har filterglas som gör det lättare att se konturer och kontraster i snön. Är det soligt i backen är spegelglas bra då de ytterligare hindrar ljus från att komma igenom glasen genom att reflektera solstrålarna, och man störs då mindre av reflexer.

För ytterligare information kontakta:
Awet Tesfamariam, chef för kliniska frågor Synoptik, tfn +46 (0)72 537 46 00, e-post: ate@synoptik.se
Bilder för fri publicering kontakta: Rebecca Sinnerstedt, tfn +46 (0)70-575 09 55, e-post: rebecca.sinnerstedt@perspective.se

Regioner

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 130 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7.000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.