Synoptik första optikkedjan att erbjuda kontaktlinsen som anpassar sig efter ljusets styrka

När inomhusbelysningen är för stark, till sportaktiviteter utomhus eller faktiskt även vid mörkerkörning. Användningsområdena är många för den nya kontaktlinsen och Synoptik är den enda optikkedjan i Sverige som idag har möjligheten att erbjuda den revolutionerande kontaktlinsen i samtliga butiker.

Johnson & Johnson Vision lanserar nu en kontaktlins som anpassar sig efter ljusets styrka. Fotokromatiska glasögon som mörknar i starkt solljus har funnits på marknaden länge. Nu får Synoptik, som enda optikkedja, under det första kvartalet 2020, möjligheten att erbjuda sina kunder den fotokromatiska kontaktlinsen i samtliga butiker.

– Den nya kontaktlinsen har många fördelar. Den korrigerar synfel så som en vanlig kontaktlins samtidigt som den anpassar sig efter ljusets styrka. Det innebär att man ser bra samtidigt som kontaktlinsen anpassar ljuset så det inte längre stör ögat. Den nya kontaktlinsen passar till exempel utmärkt i inomhusmiljöer där man besväras av stark belysning eller om man utövar någon utomhussport där man kan störas av solljus, säger Stina Lönn, chef för klinisk utveckling på Synoptik.

Kontaktlinsen har fler användningsområden. Exempelvis minskar den även bländning som kan uppstå vid mötande trafik.
​– Vid mörkerkörning kan nya moderna billjus upplevas mycket starka och bländande. Med den här kontaktlinsen minskas bländningen av mötande billjus vilket gör den behaglig att använda såväl på dagen som på natten. Jag skulle säga att detta är det största genombrottet för kontaktlinser sedan endagslinsen lanserades, säger Stina Lönn.

Stina Lönn, chef för klinisk utveckling på Synoptik, tfn: +46 (0)70-628 23 32 e-post: stl@synoptik.se
Bilder för fri publicering kontakta: Linus Fransson Mörk, tfn: +46 (0)72-722 16 34, e-post: linus.f.mork@perspective.se

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 140 butiker och en omsättning över 1.2 miljarder en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med över 7.400 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.