Synoptik öppnar Bolandcitys första optikbutik – fortsätter att expandera trots hård konkurrens

En av Sveriges ledande optikkedjor, Synoptik, öppnar idag butik i Bolandcity i Uppsala. Den redan tuffa optikmarknaden i staden får därmed ytterligare konkurrens, nu från det populära köpcentrets första optikbutik. Synoptik räknar med att ta betydande marknadsandelar och investerar 2 miljoner i etableringen. Butiken är Synoptiks fjärde i Uppsala och 106:e i Sverige.

– Uppsala är strategiskt en mycket viktig stad för oss. Med Bolandcitys första optikbutik tror jag att vi kan ta marknadsandelar trots den redan hårt konkurrensutsatta optikmarknaden i Uppsala, säger Roland Olsson, vd på Synoptik.

Synoptik, som är finalist i kategorin Årets Butikskedja i tävlingen Retail Awards, har de senaste åren expanderat rejält och arbetat hårt för att skapa marknadens attraktivaste butiker och erbjudanden. Redan i maj räknar man med att öppna ytterligare två butiker.

– Optikmarknaden har mognat men vi växer mer än någonsin. Vi vill vara folkets optiker och det är många som gillar vårt erbjudande med hög service och starka varumärken till riktigt bra priser, säger Roland Olsson.

Butiken i Bolandcity är den 106:e av Synoptiks butiker.

För mer information:
Roland Olsson, vd, Synoptik, tfn: +46 (0)70-190 11 13
Bilder för fri publicering kontakta: Olof Mattsson, tfn: +46 (0)70-958 96 31

Regioner

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med 104 butiker en av Sveriges ledande aktörer inom optik. Vår mission är att alla ska ha råd med kvalitetsoptik. Företaget ägs av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision B.V, en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 4 600 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se www.synoptik.se

Presskontakt Verkställande direktör 08-626 19 00
Lottie Funck Ekelund

Presskontakt Marknadsdirektör 073-5234022

Synoptik är experter på optik sedan grundandet 1931 och har idag över 140 butiker i hela Sverige. Med ett erbjudande om kvalitetsoptik som alla kan ha råd och en årsomsättning på över 1,2 miljarder är Synoptik Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 7 400 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se www.synoptik.se