Synoptik skänker optikerhjälp och glasögon till Bolivia

-Fortsatt samarbete med Vision For All
Optikerkedjan Synoptik har i samarbete med Vision For All startat årets insamling av begagnade glasögon. Glasögonen kommer användas under kommande hjälpresa till Bolivia där Synoptik- anställda tillsammans med Vision For All och optikerstudenter kommer att genomföra synundersökningar.

I april 2012 gör Synoptik sin andra resa till Bolivia för att hjälpa behövande människor till ett helt nytt seende. Inför resan samlas begagnade glasögon in som sedan rengörs och packas för att användas igen. Insamlingen kommer att pågå under tre månader med start 5 december. Under denna period har alla kunder möjlighet att lämna in begagnade glasögon till någon av Synoptiks butiker.

Resan görs i samarbete Vision For All, en välgörenhetsorganisation som under de senaste 17 åren har genomfört ett stort antal resor till behövande länder och gett över 70 000 människor möjlighet till ny syn.

”Behovet av synkorrektion är stort i många länder. Att kunna se är en förutsättning för det dagliga livet, oavsett om det gäller att lära sig läsa eller ta hand om sin familj. Vi har därför valt att skicka våra optiker som på plats gör skillnad direkt”, säger Roland Olsson, VD för Synoptik.

Detta är andra gången som Synoptik genomför denna typ av hjälpresa. Förra resan resulterade i att 2500 fattiga människor fick hjälp till en bättre syn och ett bättre liv.

”Vi hoppas givetvis att årets insamling och kommande resa ska bli minst lika lyckosam.  Vi uppmanar alla som har ett par bättre begagnade glasögon liggande i lådan hemma att bege sig till någon av Synoptiks butiker och lämna in dem. Bättre julklapp kan man inte ge, säger John Godoy, Ordförande Vision For All.

För ytterligare information kontakta;

Marielle Stoltz, Pressansvarig Synoptik
Mobil: 0701-90 11 18
Mail: mar@synoptik.se

John J. Godoy (ordförande VFA)
Mobil: 0702-22 56 70
Mail: john.godoy@visionforall.org

Om VFA och insamlingen 2011/2012 Det finns miljoner människor i världen som inte har råd eller möjlighet att skaffa glasögon, trots stora synfel. John Godoy startade organisationen Vision for all (VFA) 1995 och har sedan dess hjälpt över 70 000 personer att få glasögon. Synoptik anordnar under dec 2011 och jan-feb 2012 en rikstäckande kampanj i samarbete med VFA i syfte att stödja organisationens arbete och insamling. En hjälpresa är planerad till april 2012.

Kort om Synoptik
Optikkedjan Synoptik är en del av Grand Vision BV, världens största operatör inom optisk detaljhandel med drygt 4 100 butiker i 40 länder. I Sverige driver Synoptik 104 butiker. Företaget är en offensiv aktör och expanderar kontinuerligt på den svenska marknaden. Synoptik Sweden AB, som etablerades 1991, har cirka 600 medarbetare och omsätter 850 mkr. Huvudkontoret ligger i Solna. För mer information, besök: www.synoptik.se