Med initiativet ”Alla ska se” får barn med synfel kostnadsfria, slipade aktivitetsglasögon anpassade efter deras behov.

52 000 aktivitetsglasögon har delats ut till barn med synfel

Initiativet ”Alla ska se” är ett samarbete mellan Synsam och Generation Pep som syftar till att motverka utanförskap genom att ge ut kostnadsfria aktivitetsglasögon till barn med synnedsättning. På ”Pep Forum 2023” uppmärksammar Synsam barns rätt till rörelse på lika villkor oavsett synfel.

Allt fler barn och unga får sämre syn och behöver synhjälpmedel. De flesta barn har endast ett par glasögon som ska fungera till allt; i skolan, på fritiden, vid idrott och sportaktiviteter. Många barn får höra ”var rädd om glasögonen” vilket kan hämma barn med glasögon. För att locka till rörelse och motverka ett utanförskap på grund av glasögonbärandet startade Synsam i samarbete med Generation pep initiativet ”Alla ska se” år 2019.

Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Synsam Group, medverkar som talare på Pep Forum:

– Under de fem år som Synsam delat ut aktivitetsglasögonen har vi blivit än mer varse om hur viktigt det är för barn med synfel att faktiskt ha ett par extra, stadiga glasögon. Vårt initiativ gör skillnad för barnen och även för föräldrarna som inte behöver oroa sig för om glasögonen ska åka av eller gå sönder. Det känns verkligen bra med det positiva gensvar vi fått av familjerna och hur behjälpta de är av initiativet.

Hjälpt 52 000 barn med aktivitetsglasögon
Initiativet ”Alla ska se” innebär att barn mellan 5 och 12 år med synfel får kostnadsfria, slipade aktivitetsglasögon anpassade efter deras behov. Fram till dags dato har Synsam hjälpt 52 000 barn med aktivitetsglasögon och därmed bidragit till rörelse på lika villkor. Just rörelse och utelek gynnar synen positivt. Studier* visar att ögat mår bra av att tillbringa minst 90 minuter per dag utomhus.

Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep är tacksam för samarbetet:
– Vi behöver alla goda krafter för att skapa bättre förutsättningar för barn och ungas hälsa. Synsams initiativ och engagemang är ett fantastiskt bra exempel på hur ett företag kan vara med och skapa verklig förändring och driva ett arbete som sätter barn och ungas möjligheter till att vara fysiskt aktiva i fokus.

Om Pep Forum 2023
Den 15 november genomförs sjunde upplagan av Pep Forum. Årets upplaga tar avstamp i Sveriges arbete med barnkonventionen. Håkan Lundstedt medverkar som talare med initiativet ”Alla ska Se” och hur näringslivet kan hjälpa barn och unga till mer rörelse på lika villkor. Generation Pep är en icke vinstdrivande organisation som arbetar för att sprida kunskap och skapa engagemang kring barn och ungdomars hälsa.

*IMPACT OF INCREASING PREVALANCE OF MYOPIA AND HIGH MYOPIA The impact of myopia and high myopia a Report of the Joint World Health Organisation - Brien Holden Vision Institute