Efva Attling i höstkollektion inspirerad av modeikonen Iris Apfel – exklusivt för Synsam

Pressmeddelande -

Idag presenterar Efva Attling höstens glasögonkollektion. En av bågarna är inspirerad av Iris Apfel, 93-årig modeikon och stilförebild. Bågen ”Hommage a Iris” är vågat rund och görs i två färger - ikoniskt svart och en mjukare brunmönstrad. Iris Apfel själv bär bågen i höstens kampanj. Bågarna säljs i alla Synsams butiker.

Iris Apfel har som inredningsdesigner arbetat med olika design- och renoveringsprojekt i Vita Huset åt nio amerikanska presidenter, från Truman till Clinton. Hon kännetecknas av att alltid bära stora svarta bågar från 60-talet och tidigare. Vid 93 års ålder är hon på toppen av sin karriär. För Efva Attling är Iris Apfel en stor inspirationskälla och kvinnan bakom bågen Hommage a Iris”.

– Iris Apfel är en stor inspirationskälla till att våga, alltid iförd sina ikoniska stora bågar. När jag träffade henne i New York och berättade att jag ritat en båge som jag döpt till Iris frågade jag också om jag fick plåta henne för höstens kampanj. Bilderna är tagna i hennes sommarhus i Palm Beach, säger Efva Attling.

Synsam har som enda optikkedja sålt Efva Attlings bågar sedan den första lanseringen hösten 2002. Höstens kollektion är den 27:e i ordningen och består av fem bågar.

– Efva har alltid skapat sin egen trend. Inspirationen från Iris Apfel är kaxig och tidlös. Jag tror att vi kommer att få se Iris bäras av så väl ung som äldre, men med den gemensamma nämnaren att våga lite extra, säger Jessica Holst, produktchef på Synsam.

För mer information kontakta:
Linda Härlin, informationsansvarig, tel:076-641 99 53 eller på linda.harlin@synsam.com

Synsam är Sveriges ledande optikkedja med fler än 170 butiker över hela landet. Kedjan erbjuder kvalitetsglasögon, linser och solglasögon från världens ledande varumärken och leverantörer samt en service- och kunskapsnivå av högsta klass. Synsam Sverige ingår i Synsam Nordic med drygt 400 butiker och en omsättning på MSEK 3000.

Presskontakt Chief Communications and Sustainability Officer +46 730277018 Synsam

Synsam Group är Nordens ledande optik- och ögonhälsokedja

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 5,9 miljarder SEK (2023) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Synsam Sverige