Hållbar ledare. Håkan Lundstedt är finalist i ”Hållbart Ledarskap 2020”.

Håkan Lundstedt finalist i Hållbart Ledarskap

Synsam Groups vd och koncernchef Håkan Lundstedt är finalist i ”Hållbart Ledarskap 2020”. Priset som delas ut av NMC, Nätverket för Hållbart Näringsliv, tilldelas en person som genom ett kompetent ledarskap har bidragit till ett framgångsrikt hållbarhetsarbete i sin organisation eller samhället i stort. Insatsen ska präglas av framåtanda, nytänkande och affärsmässighet.

I NMC:s pressmeddelande skriver man:

”Hållbart ledarskap handlar också om att du som chef har en strategi och affärsmodell som är hållbar – både på kort och lång sikt. Du integrerar klimatarbetet, mänskliga rättigheter, digitalisering och cirkulär ekonomi i verksamhetsprocesserna och i kunddialogen. Samtliga slutkandidater brinner för hållbarhetsarbetet och visar på ett starkt personligt engagemang utifrån en tydlig kompassriktning. De är därmed sanna förebilder för hållbart ledarskap i sina organisationer och inom sin bransch. De har som ledare tydliga visioner men också förmåga att skapa förändring och resultat tillsammans med andra.”

Tre snabba om Synsam Groups hållbarhetsagenda för miljön och samhället:

• Cirkulär produktion: Glasögonkonceptet, Circular Collection, är Synsams första viktiga steg mot cirkulär produktion. Tillsammans med våra kunder har Synsam dragit igång Sveriges största glasögonkretslopp. Av de glasögon som kunderna lämnat in i koncernens återvinningslådor användas råmaterialet till nya bågar – Circular Collection.
  • Bågar av havsplast: För att hjälpa våra kunder att göra hållbara val erbjuder Synsam en glasögonkollektion tillverkad av återvunnen plast från haven, Fellepini x Sea2See. De klimatvänliga glasögonbågarna har tagits fram i samarbete med den spanska organisationen Sea2See som samarbetar med lokala fiskare som samlar in omkringdrivande plast och skräp i Medelhavet.
  • Rörelse på lika villkor – gratis aktivitetsglasögon: Stillasittandet bland barn är en av vår tids största utmaningar. För att öka motivationen för en aktiv fritid - där ett synfel aldrig ska stå i vägen för rörelse på lika villkor – har Synsam Group lanserat samhällsinitiativet Alla ska se. I Alla ska se erbjuder vi kostnadsfria aktivitetsglasögon till barn mellan 5 och 12 år med synfel. Aktivitetsglasögonen är särskilt anpassade för att klara sportaktiviteter, utelek, hopp och bus. Hittills har fler än cirka 16 000 aktivitetsglasögon delats ut.

Vinnaren utses av en extern jury och kommer att tillkännages vid prisutdelningen som hålls i samband med NMC:s årliga hållbarhetsgala i Stockholm den 15 oktober 2020.

2020 års jury består av följande personer:

• Fredrik Wirdenius, fd. VD på Vasakronan och tillika vinnare av Hållbart Ledarskap 2019
  • Håkan Wirtén, generalsekreterare för Världsnaturfonden, WWF
  • Micael Dahlen, professor i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm
  • Åsa Sandberg, generalsekreterare för Artister för Miljön
  • Mikael Salo, chefredaktör och ansvarig utgivare för Aktuell Hållbarhet
  • Charlotta Szczepanowski, ordförande för NMC samt kvalitets- och hållbarhetschef på Coop

För mer information kontakta gärna:
Jenny Fridh, Chief Communications and Sustainability Officer Synsam Group,
+46 730277018, jenny.fridh@synsam.com

Om Synsam Group:
Synsam Group är en av Europas ledande aktör inom optikbranschen och erbjuder unika lösningar inom både Eye Health och Eye Fashion med ett brett sortiment som utgår ifrån kundens olika livsstilar och behov av ögonhälsa. Koncernen finns i Norden, har cirka 2100 medarbetare och en total omsättning på 3,7 miljarder SEK (2019). Totalt har koncernen cirka 470 butiker som drivs under varumärkena Synsam, Ai Eyewear samt Profil Optik i Danmark. Sedan 2015 har Synsam Group genomfört en transformation av hela sitt erbjudande och har med en hög grad av digitalisering och andra innovativa koncept drivit en tillväxt och lönsamhetsutveckling som är bland de högsta i Europa.

Om NMC:
NMC bildades 1994 och är en partipolitiskt obunden ideell förening för företag och organisationer från hela Sverige som vill dela kunskaper, erfarenheter och idéer kring ett framgångsrikt, integrerat och proaktivt hållbarhetsarbete. NMC har som vision ett miljömässigt, socialt och ekonomiskt hållbart näringsliv – nationellt och globalt.

Priset Hållbart Ledarskap delas ut av NMC Nätverket för Hållbart Näringsliv för att belöna en person som genom kompetent ledarskap medverkat till ett framgångsrikt hållbarhetsarbete. Syftet med utmärkelsen är att uppmärksamma det arbete för en hållbar utveckling som bedrivs inom svenskt näringsliv och samhället i stort och därigenom öka intresset för ledarskap inom dessa områden. Priset delades ut för första gången 1999.