Höstens trend: glasögon som verkligen är glasögon - i höst gör bäraren bågen personlig

Pressmeddelande -

Efter en vår och sommar där vi vågade lite mer, med starka färger och former, kopplar höstens glasögonmode med sina dämpade färger, mattare finish och nedtonade detaljer greppet om bärarens personlighet.

– Hösten 2013 bjuder på glasögon som är just glasögon. Ett par glasögon ser helt annorlunda ut i hyllan än när man har dem på sig och jag utmanar alla att prova en modell som passar deras personlighet och stil istället för att fokusera på mode eller ansiktsform, säger Mikael Ärlehag, trendexpert på Synsam.

Vi går från enfärgat till flerfärgat och det kommer mer melerat. Ytorna är ofta sammetslena, och vi kan se kombinationer med matt finish på övre delen av bågen och högglansiga detaljer på den undre.

Detaljer behöver i höst inte vara insprängda diamanter eller rosor som växer på skalmarna. Det kan vara nog så delikat att ändra färgen på en logotyp, som hos Ralph Lauren där man kombinerar matt, färgglatt och detaljrikt i en orange höstbåge med blå logga.

Synsam är Sveriges ledande optikkedja. Vi är rikstäckande med cirka 160 butiker. Hos oss möts du av ett kvalitetssortiment av glasögon, linser och solglasögon från världens ledande varumärken och leverantörer och en service- och kunskapsnivå av högsta klass.

Synsam ingår i Synsam Nordic med cirka 400 butiker och en omsättning på SEKm 3000.

Presskontakt Chief Communications and Sustainability Officer +46 730277018 Synsam

Synsam Group är Nordens ledande optik- och ögonhälsokedja

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 5,9 miljarder SEK (2023) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Synsam Sverige