Synsam och Peter Forsberg lanserar Peter Forsberg™, en glasögonkollektion för män som söker en prisvärd, stilren och manlig look. Glasögonbågar kostar 800 kr och solglasögon 900 kr.

Peter Forsberg lanserar en egen glasögonkollektion med Synsam

Hösten 2023 avslöjades att Peter Forsberg blivit Synsams ambassadör. Nu tar Forsberg och Synsam nästa steg i samarbetet när den före detta ishockeystjärnan lanserar sin första egna glasögonkollektion under namnet Peter Forsberg™. Här utlovas en stilren design som alltid är rätt i tiden, och som framför allt ska tilltala män som bär glasögon.

– Det har varit en väldigt spännande process att tillsammans med Peter skapa en helt ny stilren och folklig glasögonkollektion med tidlösa bågar för alla tillfällen. Målet har varit att bågarnas färg och form ska matcha Peters starka maskulina personlighet. Resultatet har blivit en design som framför allt passar män som söker en prisvärd, stilren och manlig look. Vi är övertygande om att Peter Forsberg™ kommer att tilltala många, säger Susanne Westford, CMO för Synsam Group.

Peter är glasögonbärare sedan tonåren och hans nära samarbete med Synsam känns därför naturligt. I designprocessen tillsammans med Synsams chefsdesigner har Peter fokuserat på hög komfort i kombination med ett stilsäkert uttryck. Samtliga bågar är i metall. Kollektionen innehåller 28 modeller, både glasögonbågar samt solglasögon. Varje modell finns i två färger. Basen är svart, men här finns även stålgrått, blått, grönt och inslag av guld.

– Det känns stort att få skapa ett eget glasögonvarumärke och se det komma till världen. Jag är imponerad över hur professionellt Synsam arbetar med att ta fram nya, innovativa kollektioner och jag är givetvis superstolt att nu presentera en glasögonkollektion som matchar mig. Jag hoppas bågarna ska inspirera många att uppgradera sin glasögongarderob, säger Peter Forsberg.

Om kollektionen
Glasögonkollektionen består av totalt 28 möjliga modeller. 24 är oftalmiska glasögonbågar (12 modeller i två färger vardera). Kollektionen innehåller också solglasögon som består av fyra modeller ur det oftalmiska sortimentet. De fyra solbågarna säljs med sollinsglas. Kollektionen finns i butik och online från början av maj 2024. Oftalmiska bågar kostar 800 kr och solglasögon 900 kr.

Om samarbetet
Samarbetet mellan Synsam Group och Peter Forsberg påbörjades hösten 2023 och Peter har bland annat varit ambassadör för Synsams varumärke Jämtö™. Nu utvidgas samarbetet när Peters lanserar en egen glasögonkollektion.