Synsam Recycling Outlet är Nordens första renodlade handelsplats för återvunna glasögonbågar och solglasögon. Initiativet bidrar till fler cirkulära flöden, minskat användande av jungfruliga material, minskad avfallshantering och attraktiva priser.

Pressmeddelande -

Svenska konsumenter utser Synsam till det mest hållbara varumärket i optikbranschen för fjärde året i rad

Svenska konsumenter har utsett Synsam till det mest hållbara varumärket inom optisk detaljhandel, enligt den årliga varumärkesundersökningen av Sustainable Brand Index™ som presenterades idag. Det är fjärde året i rad som Synsam får detta erkännande för sina insatser inom hållbarhet.

Synsam Group har en tydlig vision om att vara det ledande och mest hållbara livsstilsföretaget inom optik och ögonhälsa. Detta uppnås genom ett kunddrivet förhållningssätt, genom att erbjuda hållbara val och genom att ta ansvar för en hållbar klimat- och samhällsutveckling.

– Hållbarhet är en hörnsten i vår verksamhet. Vi hjälper våra kunder att se bättre och att bevara friska ögon under hela livet, och vi vill göra detta med minsta möjliga klimatpåverkan. Vi fortsätter att utveckla hållbara produkter och vår resa för att få tillbaka produktionen till Sverige är en viktig del av det. Det gör mig väldigt glad och stolt att våra insatser uppmärksammas och hyllas av svenska konsumenter, säger Jenny Fridh, Chief Communications and Sustainability Officer för Synsam Group.

Ett urval av Synsams Groups hållbarhetsarbete:

• Synsam Group tar hem produktionen av glasögon från Asien till Frösön utanför Östersund. Flytten är ett viktigt nästa steg i vår strävan att bidra till ett minskat klimatavtryck i form av kortare transporter, fokus på cirkulära, återvunna och närproducerade material.
  • Synsam Recycling Outlet är Nordens första renodlade handelsplats för återvunna glasögonbågar och solglasögon. Med initiativet bidrar vi till fler cirkulära flöden, ett minskat användande av jungfruliga material, minskad avfallshantering och attraktiva kunderbjudanden. Synsam Group har hittills öppnat 13 butiker runt om i Norden.
  • I samhällsinitiativet Alla ska se har Synsam Group hittills delat ut fler än 34 000 kostnadsfria aktivitetsglasögon till barn i syfte att öka motivationen för en aktiv fritid - där ett synfel aldrig ska stå i vägen.
  • Vi har skapat ett cirkulärt flöde genom de återbruks- och återvinningslådor som placerats i samtliga 500 butiker. Kundernas förbrukade glasögon tvättas, justeras och glaset plockas ur. Därefter säljs bågarna på nytt i Synsam Recycling Outlet. De mer slitna glasögonen blir materialinsats till nya bågar, under varumärket Circular Collection. En del av volymen skickas till tredje land för att matchas med ny bärare genom vår samarbetspartner Vision For All. Resterade volymer av förbrukade glasögon skickas till återvinningscentral där de plockas isär och sorteras i rätt återvinningsfraktion.
  • Vi har tagit fram en kollektion av återvunnen havsplast - glasögonbågar i samarbete med organisationen Sea2See som samlar in omkringdrivande plast och skräp i Medelhavet.

Om Sustainable Brand Index™
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2022 års studie har ett riksrepresentativt urval av 24 300 svenskar i åldern 16 till 75 år intervjuats under perioden december 2021 till februari 2022. Totalt 410 varumärken i 35 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen. Läs mer om Sustainable Brand Index på www.sb-index.com.

För mer information kontakta gärna:
Jenny Fridh, Chief Communications and Sustainability Officer Synsam Group
+46 730277018, jenny.fridh@synsam.com

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och hållbart erbjudande av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode, utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 3 700 medarbetare, en omsättning på cirka 4,7 miljarder kr (2021) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Ai Eyewear samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com.

Presskontakt Chief Communications and Sustainability Officer +46 730277018 Synsam

Synsam Group är Nordens ledande optik- och ögonhälsokedja

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 5,9 miljarder SEK (2023) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Synsam Sverige