Jenny Fridh, hållbarhetschef på Synsam Group, nomineras till priset ”Sverige Bästa Hållbarhetschef”. Synsam Group har de senaste åren tagit en rad initiativ för både klimatet och samhället.

Pressmeddelande -

Synsam Groups hållbarhetschef nominerad till Sveriges Bästa Hållbarhetschef 2022

Jenny Fridh, hållbarhetschef på Synsam Group, har nominerats till priset ”Sverige Bästa Hållbarhetschef”. Utmärkelsen delas ut av tidningen Aktuell Hållbarhet i samarbete med Ledarna. Synsam Group har de senaste åren tagit en rad initiativ för både klimatet och samhället, där hemflytten av glasögonproduktionen från Asien till Sverige är det enskilt största.

I höstas invigdes Synsam Groups produktions- och innovationscenter på Frösön utanför Östersund och den första svensktillverkade glasögonkollektionen, Jämtö™ lanserades i Synsam butiker. Hemflytten är en strategisk del företagets hållbarhetsagenda och bidrar till ett minskat klimatavtryck i form av kortare transporter, fokus på cirkulära, återvunna och närproducerade material. En annan viktig satsning för återbruk och återvinning är den nya butikskedjan, Synsam Recycling Outlet. Här sätter Synsam tillbaka kundernas förbrukade glasögonbågar och solglasögon i kretsloppet och ger dem en andra chans.

Jenny Fridh är en av fyra finalister, när priset delas ut i februari 2023:

– Hållbarhet är ett lagarbete inom Synsam Group, tillsammans driver alla duktiga medarbetare vår hållbarhetsagenda framåt. Jag är oerhört stolt över alla de viktiga initiativ Synsam tar för miljön och samhället så nominering går verkligen till hela teamet. Det är givetvis också mycket hedrade att stå i en final med tre mycket kunniga personer som inspirerar i sitt hållbarhetsarbete, säger Jenny Fridh, Chief Communications and Sustainability Officier på Synsam Group.

Synsam har en stark övertygelse i att hållbarhetsinitiativ ska bidra till affärsnytta på kort eller lång sikt. Hållbarhet är lönsamt och lönsamheten ska vara hållbar. De senaste åren har Synsam lanserat flertalet hållbarhetsinitiativ så som Sea2See Collection, Circular Collection, kostnadsfria aktivitetsglasögon för barn med synfel genom ”Alla Ska Se” samt öppnat barnklinik och ögonhälsocenter. Synsam har fått flera utmärkelser, så som Sustainable Brand Index, vunnit ”Årets hållbarhetssatsning” i Retail Awards 2021 och ”Årets Retailföretag” i Market Awards 2022.

Kriterierna för Sveriges Bästa Hållbarhetschef:
Åstadkommen affärsnytta, Åstadkommen hållbarhetsnytta, Ledarskap, Innovation och nytänkande.

Finalister ”Sveriges Bästa Hållbarhetschef 2022”:
Pär Larshans, Ragn-Sells, Åsa Domeij, Axfood, Elisabet Jamal Bergström, SEB Investment Management AB och Jenny Fridh, Synsam Group.

Jurymedlemmar för "Sveriges Bästa Hållbarhetschef"
Andreas Miller, Ledarna, Ylva Bergman, Aktuell Hållbarhet, Mikael Salo, Di Gruppen, Suzan Hourieh Lindberg, Social Few, Tommy Borglund, Örebro universitet, Angelica Lips da Cruz, ALDC Partnership, Andreas Follér, Scania (fjolårets vinnare).

För mer information kontakta gärna:
Jenny Fridh, Chief Communications and Sustainability Officer Synsam Group
+46 730 27 70 18, jenny.fridh@synsam.com