Synsam om vårens solglasögontrender  – låt stil och humör styra val av båge i vår

Pressmeddelande -

Synsam om vårens solglasögontrender – låt stil och humör styra val av båge i vår

Vårens solglasögontrender bjuder på ett brett spektrum där nästan allt är rätt. Samtidigt som det klassiska består tas svängarna ut rejält både i former och uttryck. De kattiga bågformerna blir ännu mera kattiga, detaljerna ännu mer framträdande och färgerna knalligare – gärna i regnbågens färger.

– Jag tycker att man ska våga mer i vår, säger Mikael Ärlehag, Synsams trendexpert. Mer färg, mer form och mer hitta din egen stil. Själv har jag införskaffat ett par Cheap Monday Imaginarium, ett par neon-orange solglasögon som är helt fantastiska.

En annan vårtrend som Mikael Ärlehag ser är kamouflagemönster i olika färger med army-känsla på bågarna. Han rekommenderar även att införskaffa flera par solglasögon efter stil och humör.

– Olika stilar kräver olika solglasögon, säger Mikael Ärlehag. Har du till exempel kostym eller dräkt passar Persol eller en klassisk Ray-Ban Aviator alltid bra, men kör man lite mer avslappnat till exempel T-shirt och jeans kan man köra på någon tuffare båge i någon härlig färg. Våga fråga personalen om tips, de kan mer än du kanske tror.

Synsams trendspaning 2013:

Färgexplosion

Vårens fräschaste trend bjuder på en enda stor och explosiv färgknall. Solglasögon i regnbågens alla färger, gärna blandade i samma glasögon, ger ny energi åt vintertrötta ögon och ansikten. Några exempel är Ray-Ban Aviators med färgglada spegelglas.

Runt, runt, runt

Trenden med ovala, runda och mjuka former fortsätter för både honom och henne. Elegant, rätt och lätt på näsan! Se till exempel Persols solglasögon eller ett par oversize från Dolce & Gabbana.

Katten lever vidare

Nätta 20- och 30-talsinspirerade bågar för henne. Här kan vi se exempel från Ralph Lauren, MaxMara och Tom Ford.

More is more

Prickar, blomrankor, knutar, stenar, rosetter och flätor. Detaljrikedomen är stor i vårens utbud. Här exempel från Dolce & Gabbana, Marc Jacobs och Gucci.

Classic

Även i år gäller förstås de klassiska bågformerna – annars skulle de ju inte vara klassiker. En sober, elegant och uppdaterad retrokänsla i allt från tunn metall till diskret färgade plastbågar är vad som gäller. Här ser vi exempel från Persol, Dolce & Gabbana och Tom Ford

För mer information kontakta:

Linda Härlin, Informationsansvarig Synsam. Telefon: 08-619 28 60, 0766-41 99 53 eller e-post: linda.harlin@synsam.com

Synsam är Sveriges ledande optikkedja. Vi är rikstäckande med nästan 160 butiker. Hos oss möts du av ett kvalitetssortiment av glasögon, linser och solglasögon från världens ledande varumärken och leverantörer och en service- och kunskapsnivå av högsta klass.

Synsam ingår i Synsam Nordic med drygt 390 butiker och en omsättning på SEKm 3000.

Presskontakt Chief Communications and Sustainability Officer +46 730277018 Synsam

Synsam Group är Nordens ledande optik- och ögonhälsokedja

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 5,9 miljarder SEK (2023) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Synsam Sverige