Synsam presenterar vårens solglasögontrender

Synsam presenterar vårens solglasögontrender

– elegant retro sammanfattar vårens mode

Solglasögonen har alltid varit en viktig del av modescenen, men på senare år har dess betydelse som accessoar vuxit sig allt starkare. Vårens trender visar att retromodet är stort även i år – men bågarna är tunnare, smäckrare och mer elegantare än tidigare och inspirationen är hämtad från bland annat 50- och 60-talet.

Dagsljuset håller i sig allt längre och den efterlängtade vårsolens strålar värmer. Förutom solglasögonens design är funktionen, att skydda ögonen mot skadliga solstrålar, grunden till att bära ett par solbågar. Glasögonens trendförstärkande effekt har bidragit till att fler satsar på att ha flera olika solglasögon att variera mellan.

– Vad är bättre att möta våren med än ett par nya designade solglasögon? Vi märker att den trendmedvetna kunden blir allt mer frekvent hos oss, hon eller han ställer frågor kring vilka solglasögon som är aktuella i relation till modescenens trendsäsonger. Min egen favorit är en klassisk svart Persol-båge, säger Mikael Ärlehag, trendexpert på Synsam.

Färgpaletten i vår domineras av mjuka pastellfärger tillsammans med kulörta och starka signalfärger. Solglasögonen är tunna och smäckra och utgör med sina former såsom kattformen och den runda formen en elegant retrokänsla. Även i vår är de specialutgåvorna en stark trend.

För mer information kontakta:

Linda Härlin, informationsansvarig Synsam
Telefon: 08-619 28 60, 0766-41 99 53 eller e-post: linda.harlin@synsam.com

Solglasögontrender våren 2012:

Bilder på bågar till de olika trenderna finns i det bifogade PDF-dokumentet.

Elegant retro

Retromodet är stort även i vår. I solglasögonmodet är stilfulla passningar till 50-, 60-, 70-, 80- och 90-talet fortfarande helt rätt. Våren 2012 går i elegant retrostil där solglasögonen blivit tunnare, smäckrare och smartare. Men det betyder inte att det är ute med attityd: färger, former och unika specialutgåvor sätter verkligen en stark accent på utseendet denna vår. Just nu är modet både variationsrikt och spännande.

Vårens starkast lysande trender rymmer alla en aspekt av elegant retro:

Runda former de runda formerna är starkare än på länge. I vår fungerar både små stålbågade, större acetatbågar eller smäckert eleganta med läderskalmar.

Färger – även inom solglasögonmodet har färger en viktig plats i vår. Starka kulörta färger, pastell- och signalfärger – i vår är solglasögonutbudet ett färgstarkt ögongodis.

Kattformen – det populära femtiotalet går tydligast igen i den starka kattrenden för självsäkra kvinnor. Dessa bågar är både lekfulla, stiliga och utmanande.

Special edition – en stark trend som håller i sig är specialutgåvorna från olika varumärken, till exempel Persol. Denna trend är för de som söker något unikt.

Classic – när modet blickar tillbaka, finns det klassiker som alltid består. En Ray-Ban Aviator eller en Persol 649 ser ut som retro, men är det egentligen inte. De är snarare klassiker som alltid är aktuella.

Synsam är Sveriges ledande optikkedja. Vi är rikstäckande med drygt 150 butiker. Hos oss möts du av ett kvalitetssortiment av glasögon, linser och solglasögon från världens ledande varumärken och leverantörer och en service- och kunskapsnivå av högsta klass.

Synsam ingår i Synsam Nordic med drygt 380 butiker och en omsättning på SEKm 3000.

Presskontakt Chief Communications and Sustainability Officer +46 730277018 Synsam

Synsam Group är Nordens ledande optik- och ögonhälsokedja

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 5,9 miljarder SEK (2023) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Synsam Sverige