Undersökning bland svenska glasögonbärare visar: höga krav på komfort men låg kunskap om glas

Pressmeddelande -

Marknadsledande optikkedjan Synsam har frågat 3000 svenskar om deras syn – och synen på glasögon och linser. Svaret är tydligt: svenskarna ställer höga krav på glasögonens komfort och funktion, men att glaset har en stor betydelse för just komfort och funktion är det få som känner till.

Synsam lät analysföretaget BlueCarrot ställa frågor om syn och glasögonbärande till 3000 svenskar i olika åldrar. Var tredje person i undersökningen bär glasögon med enkelslipade eller progressiva glas varje dag och var femte använder läsglasögon dagligen.

Enigheten är stor om att glasögon måste vara bekväma, annars köper man dem inte. Men få känner till att valet av glas och olika ytbehandlingar påverkar både funktion och komfort.

– Där har vi i optikbranschen en viktig uppgift. Ett glas med högre kvalitet och bättre optik förbättrar synupplevelsen och ger ögonen mer vila. Idag kan man till och med få glas som inte bara ser till synfelet, utan även glas som skräddarsys utifrån ditt individuella synbeteende, säger Michael Nyman, legitimerad optiker på Synsam.

Synsam är den enda rikstäckande optikkedjan i Sverige som jobbar med skräddarsydda glas. Det senaste glaset som kan skräddarsys är Varilux S, en ättling till det allra första progressiva glaset som kom 1959. Det skräddarsys med hjälp av en avancerad mätmetod, EyeTech, som bland annat tar hänsyn till ögats vridpunkt, form och längd samt hur ögat rör sig i förhållande till den valda bågen. En vanlig synundersökning mäter bara vad man har för synfel.

– Men att glas och ytbehandlingar har så stor inverkan på glasögonens komfort och funktion är det få som känner till idag, avslutar Michael Nyman.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes under april 2013 av Synsam i samarbete med analysföretaget BlueCarrot. Syftet med undersökningen var att kartlägga svenskarnas inställning till glasögon och optikerkedjor. Undersökningen genomfördes med hjälp av en online-undersökning som skickades ut till ett riksrepresentativt urval av svenskar i åldrarna 15-74 år. Totalt samlades svar in från 3 008 personer med något slags synfel.

För mer information eller för att få frågorna från undersökningen kontakta:

Linda Härlin, Informationsansvarig Synsam. linda.harlin@synsam.com

Synsam är Sveriges ledande optikkedja. Vi är rikstäckande med cirka 160 butiker. Hos oss möts du av ett kvalitetssortiment av glasögon, linser och solglasögon från världens ledande varumärken och leverantörer och en service- och kunskapsnivå av högsta klass.

Synsam ingår i Synsam Nordic med cirka 400 butiker och en omsättning på SEKm 3000.

Presskontakt Chief Communications and Sustainability Officer +46 730277018 Synsam

Synsam Group är Nordens ledande optik- och ögonhälsokedja

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 5,9 miljarder SEK (2023) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Synsam Sverige