Snart dags för vår preparandkurs inför INCOSE SEP (Systems Engineering Professional)-certifiering!

Varmt välkommen till vår preparandkurs inför INCOSE SEP (Systems Engineering Professional)-Certifiering!

Bakom certifieringsprogrammet står INCOSE, International Council on Systems Engineering, som är den internationella föreningen för Systems Engineering. Syntell har sedan 2009 förberett och stöttat yrkesverksamma personer inför testet att bli certifierade systemingenjörer.

Upplägg:

För att ge deltagarna de bästa förutsättningar att klara certifieringen, har vi tagit fram ett pedagogiskt upplägg som kombinerar både kursdagar på plats, självstudier och online-möte.

24/9 – Heldag, på plats
22/10 – Workshop, med möjlighet att delta på distans.
26/11 – Heldag, på plats, slutgiltig genomgång och provtest!
10/12, 2019 – Tentamen!

Kursen är för dig som planerar att genomföra certifieringsprovet för CSEP (Certified Systems Engineering Professional). Om du inte har tillräcklig erfarenhet kan du certifiera dig mot den enklare nivån ASEP (Associated Systems Engineering Professional) som endast innefattar ett kunskapsprov (samma prov som för CSEP).

Under kursen går vi igenom INCOSE Systems Engineering Handbook (version 4) och du får också praktisk hjälp med att utforma din SEP-ansökan. Kursen innehåller ett stort antal övningsfrågor, liknande dem du får på provet, vilket gör att du hela tiden prövar dina styrkor och svagheter under provlika förhållanden. Du får också en rad praktiska tips på hur du på bästa sätt ska förbereda dig inför en SEP-examen. Varje deltagare får senaste upplagan av INCOSE Handbook vid kursstart.

Syntell erbjuder också alla som deltar på kursen den hjälp de behöver, när de behöver den, genom att vara tillgängliga inför examen och vara till hands för att förberedelserna ska bli så bra som möjligt.

Ur kursinnehållet:

• Översikt av INCOSE Handbook
  • Genomgång av INCOSE Handbook
  • Stöd för att skriva en ASEP/CSEP-ansökan
  • Genomgång av studievana – Övningsprov
  • Skapa din personliga utbildningsplan
  • Uppföljning inför ASEP/CSEP-prov

Om lärararna:

Tom Strandberg har mer än 25 års praktisk erfarenhet av Systems Engineering inom flera branscher såsom försvar, transport, tillverkning och medtech.

Tom är verksam inom International Council on Systems Engineering (INCOSE) sedan 1998 och har haft flera ledande befattningar både i Sverige och internationellt. Han är Past President (fd. ordförande) INCOSE Sweden. Han var aktiv i utvecklingen av ISO / IEEE / IEC 15288 Systems Engineering standard och är Certified Systems Engineering Professional (INCOSE CSEP).

Vem vänder sig kursen till?

Kursen vänder sig till alla som förbereder sig för att ta provet för CSEP- eller ASEP-certifiering. Din bakgrund är exempelvis systemarkitekt, utvecklare, teknisk projektledare eller projektledare. Om du siktar på en CSEP har du mer än fem års erfarenhet av Systems Engineering.

Förkunskapskrav:

Inga formella förkunskaper krävs för att delta på kursen. Läs här för att se vilka krav som krävs för olika certifieringsnivåer. För att klara provet behöver du troligen, beroende på förkunskaper och erfarenhet, lägga en hel del egen tid på studier inför SEP-provet.

Mål med kursen:

Målet med denna kurs är att stödja dig inför SEP-ansökan och prov. Att bli Certifierad Systemingenjör innebär att din erfarenhet och dina kunskaper bedöms av en oberoende tredje part – i detta fall INCOSE.

Läs mer och anmäl dig här!