Gör dig redo för sommarens loppisrundor.

5 tips för hur du maxar loppisrundan

Nu är loppissäsongen i full gång! Snöra på dig ett par sköna skor och ge dig ut och botanisera bland skatter och bråte. Vi ger dig tipsen för hur du maxar loppisrundan.

1. Var förberedd. Tänk igenom innan vad det är du är ute efter, då ökar chansen att du hittar ett fynd. Dessutom minskar du risken för felköp.
  2. Gör research. Kolla prisläge innan på det du är ute efter. Då vet du direkt om det är ett fynd eller inte och behöver inte drabbas av loppissnålhet (när man rycks med av att allt är så billigt och plötsligt tycker att allt över 20 kronor är rena rånet).
  3. Var på plats i tid. De bästa grejerna går ofta först, så var i tid om du är ute efter något speciellt. Annars är det stor risk att någon loppisräv hinner knipa ditt fynd före dig.
  4. Kolla igenom prylen ordentligt. Testa också eventuella funktioner. Då slipper du förhoppningsvis obehagliga överraskningar sedan.
  5. Ta med: Måttband (om du är ute efter någon större pryl, så att du vet att den får plats), en laddad mobil med Swish installerat (lite kontanter är också bra som reserv), tygpåsar eller andra begagnade påsar att stoppa ner fynden i och sköna skor om du ska gå runt länge. Fikakorg är också trevligt, särskilt om det är en längre loppisrunda.

Lycka till med loppandet!

Några trender att leta efter 2019:

Om man gillar trender, kan man ändå handla på loppis. Har du några prylar du själv tröttnat på, kan du ju i sin tur själv sälja på loppis.

• Oljemålningar och akvareller. De grafiska trycken får maka på sig när hederliga målningar ökar i popularitet.
  • Högblankt silver och rostfritt. Mässing och koppar har länge varit hett, men nu tar de silvriga materialen över mer och mer.
  • Nordiska träslag. Prylar i furu och björk är mer hållbart än exotiska trädslag och är trendigt just nu. Furu känns också lite 90-talsdoftande, vilket är en annan stor trend.

…men överlag är återbruk supertrendigt, så vad du än loppar är du helt rätt!

Tips!

Second hand-fynd kan bli fina presenter! Det är absolut inget fel i att ge bort något begagnat, tvärtom kan det bli en unik och personlig present. På hållbarapresenter.se hittar du mer inspiration till just hållbara presenter.