Miljöpedagogerna Rustan Nilsson och Ann Nerlund driver Sysavpodden En riktigt sopig podd

Fifty-fifty

Efter mitt besök på Site Zero i Motala, världens största sorteringsanläggning för plastförpackningar, så har en siffra etsat sig fast i mitt medvetande. Siffran 50. Siffran representerar två i sig väldigt olika saker, men som är sammanlänkade på ett ganska skrämmande vis.

Innan jag vidareutvecklar min tanke om siffran 50 vill jag bara passa på att nämna att studiebesöket i Motala gjorde mig glad och hoppfull. Vi på Sysavs kommunikationsavdelning fick ett varmt mottagande av Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning. Mattias guidade oss runt i denna enorma anläggning, och jag tycker verkligen att du ska lyssna på intervjun vi gjorde med honom i samband med besöket. För det var flera goda nyheter han kom med.

50 procent, två gånger om

Men det är just den här med siffran 50 som jag vill prata om. För det största problemet, det största svinnet i själva återvinningsprocessen av våra plastförpackningar, det sker hemma hos dig och mig. Vi sorterar nämligen bara 50 procent av alla plastförpackningar. Resten hamnar i ”resten”, det vill säga i restavfallet. Och då är det kört. Då är plastens resa slut.

Och så måste det pumpas upp ny råolja till ny plast.

Och det föranleder mig till den andra siffran 50. För det är nämligen så att hälften av jordens samlade klimatpåverkan kan härledas till den linjära ekonomin. Och genom att vi av lathet, ointresse eller okunskap sorterar hälften fel, ja då bidrar vi till hälften av alla klimatutsläpp.

Dags att ta ansvar

Så låt oss nu skärpa oss allihop. I podden berättar jag om hur min kloka dotter ger mig en utskällning när jag har slarvat. Jag ber om ursäkt!

Lyssna på det senaste avsnittet av podden Avfallet - en riktigt sopig podd

Signerat Rustan Nilsson, miljöpedagog och poddare