Influencern Johanna Nilsson sprider budskapet om att mode och hållbarhet kan gå hand i hand. Foto: Lina Arvidsson

Månadens miljöinspiratör: Johanna Nilsson

Influencern Johanna Nilsson älskar kläder, men vill slippa modeindustrins bittra eftersmak. Hon sprider budskapet om att mode och hållbarhet kan gå hand i hand.

Johanna Nilsson driver instagramkontot @johannanilsson.se samt sajten med samma namn. Hon har skrivit böcker om hållbart mode, har en podd och föreläser om ämnet. Hon utsågs till årets second hand-profil av Erikshjälpen förra året och har tagit fram hållbara presenttips till kampanjen Hållbara presenter. Hennes intresse för hållbarhet bottnar egentligen i ett intresse för rättvisefrågor som började redan när hon var barn och på klassiskt barnvis utbrast "Det är inte rättvist" om uppenbara orättvisor. Då fick hon i regel svaret "Världen är inte rättvis".

-Men jag köpte inte det svaret då och det gör jag fortfarande inte! Om världen inte är rättvis, då får vi göra den det!

Johanna har också alltid varit klädintresserad. Ända sedan gymnasiet har hon jobbat med hållbart mode på olika sätt. Från att ha varit ideellt engagerad i Röda korsets ungdomsförbund och i kampanjen Rena kläder, till att det idag är hennes jobb.

Vad betyder hållbart mode för dig?

-Alla vi som har ett modeintresse tycker att kläder är härligt, men hållbart mode handlar om att göra det härligt rakt igenom. Att det härliga inte ska vara på bekostnad av någon eller något. Mycket med den kommersiella mode- och textilindustrin idag ger en ganska bitter eftersmak.

På vilket sätt?

-Som jag ser det är det tre stora problem:
1) Vi har en överkonsumtion - vi köper för mycket
2) Materialen som produceras är dåliga utifrån hur naturresurser används och hur det påverkar miljön
3) Den sociala hållbarheten - människor som jobbar i textilindustrin får ofta löner de inte kan leva på och har arbetsvillkor och arbetsmiljö som är långt ifrån acceptabla.

Hur ska man göra om man har ett modeintresse, men vill slippa den bittra eftersmaken?

-Det är inte så svårt som många tror, de vanligaste frågorna jag får är: "Vilka material ska man köpa och vilka märken är schyssta?" Men det är egentligen överkurs. För att bli mer hållbar handlar det om att röra sig upp i avfallstrappan - att minimera köp av nyproducerat och förlänga livslängden på det du har - antingen gör du det själv genom att ha plagget länge, eller genom att dela det med andra. Vilket som är bäst, handlar om vilken konsumtionsstil du har:

Är du en sådan som har ett favoritplagg i all evighet? - Köp då något du verkligen vill ha av god kvalitet som är schysst producerat och laga och vårda ditt plagg, så det håller.
Är du en sådan som tröttnar på plagg? - Dela dem då med andra genom att hyra, byta, låna och köpa second hand.

Vad är vanliga fällor när man vill bli mer hållbar i sin klädkonsumtion?

-Många tror att köper vi ekologisk bomull, kan vi fortfarande handla i samma utsträckning. Eller om vi lämnar in kläder till återvinning i butik, kan vi ta rabattchecken vi får och glada i hågen handla nytt. Vi måste minska inflödet av nya textilier. Hela grundproblematiken är att nya kläder är för billigt. Det gör att vi tycker att det är dyrt att laga, fast det egentligen är helt rimligt prissatt. Vi behöver en växelverkan mellan förändring i lagstiftning, hos företag och hos individer. Även om det inte ska ligga på individnivå, så har vi alla ett solidariskt ansvar att göra vad vi kan. Om alla skulle förstå hur mycket textil som faktiskt kastas skulle det bli tydligt hur sjukt det här är! Först måste vi lösa det högre upp i avfallstrappan, men det som inte går att återanvända, behöver vi en fungerande textilåtervinning för - där är det jättespännande det ni gör med Siptex.

Johannas 3 tips för en mer hållbar modekonsumtion:

1. Minimera! Köp färre nya kläder.

2. Förläng livslängden på det du har! Ha plaggen länge eller dela dem med andra

3. Börja nu! Ta det steg för steg. Klädkonsumtion är starkt förknippat beteende - ta ett steg i taget och gör hållbart mode till en vana.