Material från Björn Borg sorteras i Siptex-anläggningen. Foto: Andreas Offesson

Björn Borgs textilavfall blir nytt tyg

Det svenska sportmodevarumärket Björn Borg har inlett ett samarbete med Sysav där uttjänta plagg återvinns för att bli nytt tyg. Med hjälp av världsunik textilsortering i Sysavs sorteringsanläggning Siptex i Malmö går textilierna vidare till att bli cirkulär svensk råvara för nästa steg i värdekedjan.

Textilåtervinning är under stark framväxt, men det har saknats förutsättningar för att blandat textilavfall ska kunna bli nytt tyg igen. Med sorteringsanläggningen Siptex i Malmö förändras möjligheterna.

Siptex är resultatet av svensk forskning, och Sysav är först ut i världen med anläggningen som sorterar textil automatiskt i stor skala. Textil som tas emot i Siptex-anläggningen sorteras på fibertyp och färg och kan gå vidare till högkvalitativ återvinning – tekniker som gör att kasserad textil kan bli textil igen.

– Sysavs Siptex-anläggning gör det möjligt för oss att bidra till en cirkulär ekonomi och det glädjer oss att kunna sluta upp med andra framstående svenska bolag i att ge kasserade tyger nytt liv, kommenterar Mija Nideborn, Hållbarhetsdirektör på Björn Borg.

Kasserad textil blir cirkulär produkt

Med hjälp av närainfrarött ljus sorterar anläggningen blandat textilavfall och producerar textilbalar av exakt fibersammansättning. Balarna kan gå vidare till olika former av högkvalitativ återvinning, både kemisk och mekanisk. Produkten kallas ReFab® - Renewable Fabulous Fabrics - cirkulär svensk råvara för nästa steg i värdekedjan.

- Sverige har ledartröjan i omställningen till en mer hållbar mode- och textilbransch. Vi är stolta över att kunna hjälpa varumärken som Björn Borg att ligga i framkant och minska sitt klimatavtryck, säger Stefan Poldrugac, affärsutvecklare Sysav.

Om Siptex

Siptex står för Svensk innovationsplattform för textilsortering. Sorteringsanläggningen i Malmö ägs och drivs av Sysav. Forskningsprojektet leds av IVL Svenska Miljöinstitutet med stöd av Vinnova, och genomförs tillsammans med svenska textil- och modeföretag, forskningsinstitut och myndigheter, bland andra H&M, Ikea, Kappahl, Stadium, Naturvårdsverket, Re:newcell och Myrorna.