Shahriar Shakil och Johan Valeur från Micovation håller upp prototypen av sitt biobaserade material.

Läder gjort av avfall vinner cirkulärt pris

Med bioteknik omvandlar Micovation avfall från bryggerier till ett mycelbaserat, biobaserat läder med låg klimatpåverkan. Det gav dem priset Sysav's Circular Award på regionfinalen i Venture Cup Startup.

Johan Valeur och Shahriar Shakil står bakom Micovation. Idén till företaget föddes när Johan skulle göra sin masteruppsats på LTH och delade lab med Shahriar som berättade för honom om mycelteknologi.

–Mycelteknologi är en teknik som fått mycket uppmärksamhet de senaste 10 åren. Med mycel kan du göra nästan vad som helst: material till möbler, mat, isolering och lädermaterial till exempel. Jag tyckte det lät intressant, säger Johan Valeur.

Behövs nya material

Johan gjorde ett business case om att använda teknologin riktat mot textilindustrin. En industri med stor klimatpåverkan som står inför en omställning där de behöver använda mer hållbara material.

Genom att samarbeta med lokala bryggerier och få tillgång till deras avfall kan Micovation med hjälp av mycelteknologi utvinna ett läderlikt material. Efter att ha experimenterat hemma är de nu på Kemicenter på Lunds Universitet och jobbar med att utveckla teknologin, så att den passar olika kunder, men också med att verifiera den.

–Nu jobbar vi med att optimera och säkerställa att vi har en fastställd process. Nästa steg är skicka in prover till tredje part som kan testa materialets egenskaper när det kommer till exempelvis styrka, elasticitet, vattentålighet i materialet. Det görs i samarbete med industrin, så att vi utvecklar materialet åt rätt håll, säger Shahriar Shakil.

Sett läderindustrins baksida

Grunden i företaget är cirkulär – de använder något som ses som avfall och upcyclar det till en produkt som ska kunna användas i textilföretagens befintliga maskiner.

–Det är mot det cirkulära som ekonomin måste gå och vi vill vara en del av det. Min dröm är att göra den smutsiga textilindustrin mer hållbar och bidra till en bättre värld och göra något som vi kan vara stolta över och som samtidigt är ekonomiskt hållbart, säger Johan Valeur.

–Jag växte upp i Bangladesh har sett läderindustrins baksida – jag vill köpa läder, men jag gör det inte längre. Med den här produkten skulle jag kunna köpa ett läderlikt material istället. Med Micovation vill jag göra något som känns vettigt rent vetenskapligt, men också känslomässigt, tillägger Shahriar Shakil.