Det blir söndagsöppet på återvinningscentralerna i Skurup, Sjöbo, Tomelilla och Simrishamn från och med den första april. Foto: Andreas Offesson

Nu får fler återvinningscentraler söndagsöppet

Återvinningscentralerna i Skurup, Sjöbo, Tomelilla och Simrishamn kommer från och med den första april 2020 att ha öppet även på söndagar mellan klockan 9-15.

-Förändringen beror på att det har funnits kundönskemål om att vi ska ha öppet även på söndagar. Det är på helgerna vi har flest kunder och då ska vi också ha bäst service, säger Jessica Bemlar, tf. chef för Återvinningsanläggningar på Sysav.

Måsalycke helgstängt

Samtidigt kommer återvinningscentralen i Måsalycke, St Olof, som nu har öppet fyra timmar på lördagar, att få förändrade öppettider på helgen. Återvinningscentralen kommer att ha öppet lördagar mellan kl 9-13 den 25 april, 23 maj, 27 juni och 25 juli. Övriga helger stängt. Vardagar öppet som vanligt.

-Eftersom besöksunderlaget är mindre på Måsalyckes återvinningscentral, valde vi att göra den här förändringen. Det beror också på schemaläggning för personalen och körtider för invånarna. Invånarna i Sysavregionen inte ska ha längre än 30 minuter till en återvinningscentral och majoriteten ska ha 15 minuter. De utökade öppettiderna på de andra återvinningscentralerna gör att vi ändå ser det som en höjning av servicenivån i regionen, säger Jessica Bemlar, tf. chef för Återvinningsanläggningar på Sysav.