Vd Malin Dahlroth och forskare Helena Svensson vid pilotanläggningen i ett blåsigt Malmö Foto: Andreas Offesson

Pilotanläggning för Carbon Capture invigd hos Sysav i Malmö

Vid avfallskraftvärmeverket i Malmö testas nu energisnål teknik för CO2-avskiljning - utvecklad av världsledande forskarteam från Lunds universitet. Anläggningen invigdes på Sysav i samband med ett fullsatt seminarium om Carbon Capture.

- Världen måste ställa om, och det måste ske snabbt om vi ska ha en chans att klara 1,5-gradersmålet. Sysavs vd Malin Dahlroth inledde seminariet med en uppföljning av Parisavtalet.

- De nuvarande planerna räcker inte. Vi måste både minska utsläppen av växthusgaser och städa atmosfären på koldioxid. Med våra 600 000 ton koldioxid per år har Sysav potential att både ta bort fossila och biogena utsläpp, och därmed bli en kolsänka i regionen, säger Malin Dahlroth.

FNs klimatorgan IPCC pekar ut koldioxidinfångning som nödvändigt för att sänka koldioxidhalterna i atmosfären. CCS-teknik installeras framförallt vid stora punktutsläpp som exempelvis kraftvärmeverk . Enkelt förklarat innebär koldioxidinfångning att rökgaserna tvättas och koldioxiden skiljs av.

Energisnål koldioxidinfångning testas
Traditionella metoder för koldioxidinfångning använder mycket el och värme. Det världsledande forskarteamet från Lunds universitet har utvecklat en teknik med potential att spara mycket energi.
Energisnål koldioxidinfångning med AMP/DMSO är ett samverkansprojekt mellan Lunds Universitet, Sysav, Granitor Systems, Växjö Energi och Öresundskraft. I en pilotstudie som löper under cirka tre års tid testas en unik metod för att avskilja koldioxid från anläggningar som ägs av Växjö Energi, Sysav och Öresundskraft. Projektet har delfinansierats av Energimyndigheten och EU. Anläggningen har testats på Växjös bioeldade verk och testas nu för första gången på rökgaser från ett avfallseldat kraftvärmeverk. Piloten ska därefter vidare till Öresundskraft.

– I likhet med de kommersiella system som finns för infångning av koldioxid i dag använder vi oss av en aminlösning. Skillnaden är att vi i stället för att använda vatten som lösningsmedel har ett organiskt lösningsmedel, vilket ger lite annorlunda reaktionsprodukter. Det gör också att vi kan driva processen med värme vid lägre temperaturer, berättar Helena Svensson, forskare i Kemiteknik vid Lunds universitet.

Sysav siktar på 2030
Om Sysavs stora pågående CCS-projekt berättade Magnus Pettersson, vd Sysav Utveckling, och Martina Andersson, projektledare. Med stöd av Energimyndigheten och Industriklivet pågår en genomförbarhetsstudie sedan september 2022. Projektet arbetar mot ett inriktningsbeslut 2024.

- Det är många bitar som ska falla på plats. Vi ska påbörja en upphandling av anläggningen, utifrån en given budgetram, lämna in miljötillståndsansökan och arbeta med att säkra intäkter. Ska vi och Malmö klara sin klimatmål måste vi göra detta, säger Martina Andersson.