Arrangör Lisa Loderus under Finloppis

Second hand i första hand – i år vänder konsumtionstrenden

Förra året handlade svenskarna mer nyproducerade kläder än någonsin tidigare – trots larmrapporter om textilens miljöpåverkan. Samtidigt växer sig second hand-marknad allt starkare. Under Finloppis på Media Evolution lördagen den 30 september hittar tusentals plagg nya ägare.

2022 handlade svenskarna mer nyproducerade kläder än vi någonsin gjort tidigare, enligt siffror från Naturvårdsverket. Ett totalt nettoinflöde av 15,2 kg textil per person - trots lågkonjunktur och larmrapporter om textilens miljöpåverkan.

Men nu syns en motsatt trend – marknadsplatsen Tradera rapporterar en ökning om 54% i försäljning av begagnade kläder och skor.

- Det finns två parallella trender – en handlar om en ökad medvetenhet och intresse för second hand och återbruk. En motsatt trend är ultra-fast fashion, där modeindustrin med hjälp av algoritmer snabbt identifierar trender, för att producera kläder extremt fort och billigt. På bekostnad av miljö och etisk produktion så klart - plagg av så dålig kvalitet att de varken är intressanta för second hand-marknaden eller kan materialåtervinnas, säger Anna Vilén, kommunikationsansvarig Sysav. - Under event som Finloppis blir det tydligt att plagg av kvalitet kan man många ägare under sin livstid.

Tusentals plagg byter ägare på lördag
    För åttonde året i rad ordnas Finloppis i Malmö – ett event som brukar locka ungefär 1500 besökare och ett sjuttional säljare. Målet för i år är att cirkulera över 2000 plagg. Höstens stora loppis går av stapeln lördag 30 september kl 10-15 på Media Evolution. Lisa Loderus som ligger bakom konceptet menar att trenden är tydlig.

- När stilbildande fashionistas visar att second hand är det första alternativet sprids en positiv bild naturligt. Jag tycker att vi har kommit en bra bit ifrån det gamla synsättet, att begagnade kläder inte skulle vara attraktivt. Ord spelar stor roll också – ”vintage” och ”pre-loved” förmedlar den känsla av värde som plaggen ju faktiskt har, säger Lisa Loderus.

Eventet sponsras av Sysav och Tradera, och arrangeras i samarbete med Västra Hamnen - Have it all.
    Mer information om evenemanget på Facebook

Både återbruk och återvinning måste öka
      - Att använda ett plagg dubbelt så länge halverar klimatpåverkan, energianvändning och vattenåtgång. Vi vill se till att kläder cirkulerar så länge som möjligt innan de blir föremål för återvinning, säger Anna Vilén.

Materialåtervinning av textil är fortfarande låg, ungefär fem procent av alla textilier blir nytt tyg igen. Sysav har med den världsunika sorteringsanläggningen Siptex etablerat en pusselbit som fattades i värdekedjan. Och nu kommer styrmedel för att åka återvinningen. Senast 2025 ska alla länder i EU ha separat insamling av textilavfall. Vid samtliga Sysavs återvinningscentraler finns redan nu möjlighet att lämna hel och trasig textil – för både återbruk och återvinning.

Budord för den hållbart modeintresserade

• Handla second hand i första hand!
      • Om du ska köpa nyproducerat, tänk på hur länge och mycket du kommer att använda plagget. Och på nästa ägare.
      • Har du garderobsvärmare? Låt dem cirkulera!

Om Tradera
      Tradera är Sveriges största marknad för second hand och begagnat och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera.