Siptex-anläggningen byggs i Malmö och tas i drift i augusti 2020.

Textilsorteringsprojektet Siptex nominerat till hållbarhetspris

Textilsorteringsprojektet Siptex är nominerat till hållbarhetspriset Encouragement for Action – instiftat av Stockholm Fashion District. 16 finalister som alla visar vägen mot en mer hållbar modeindustri tävlar i fyra kategorier. Siptex är nominerad i kategorin fashion tech.

Encouragement for Action instiftades 2018 av Stockholm Fashion District och är ett initiativ med syfte att uppmuntra företag att fortsätta på inslagen väg mot en hållbarare modeindustri. Årets upplaga ger 16 företag inom modeindustrin möjlighet att sprida sitt budskap och sin hållbarhetsfilosofi i en större kontext. Vinnarna presenteras i Stockholm den 10 augusti i anslutning till Fashion Week Trade.
-Väldigt roligt och hedrande att Siptex nomineras, säger Peter Engström vd Sysav. Vi är stolta över att införa ett helt nytt steg i den textila värdekedjan.

Nominering i kategorin fashion tech
Siptex är nominerat i kategorin fashion tech, som definieras av Stockholm Fashion District:
”Digitala och tekniska framsteg som lett till eller inom en nära framtid kommer att leda till en positiv hållbar förändring. Vi uppmuntrar den/de som med ny teknik hittat lösningar och sammanlänkat mode med ny teknik. Tech står för utveckling och vikten av att våga vara visionär och bereda väg för andra.”

Världens första storskaliga automatiska sorteringsanläggning
Siptex-anläggningen använder nära-infraröd och visuell spektroskopi för att sortera blandat textilavfall efter marknadens behov avseende fibersammansättning och färg. Produkterna kan sedan gå vidare till fiber-till-fiber-återvinning och spinnas till ny tråd.

Sysav bygger anläggningen som i fulldrift har kapacitet att sortera 24 000 ton textil. Projektet finansieras även av Vinnova via projektet Utmaningsdriven innovation, för få fram innovativa lösningar som bidrar till att nå hållbarhetsmålen i Agenda 2030.

- Siptex skapar förutsättningar för ökad fiber-till-fiber-återvinning och bidrar till Sveriges position som föregångsland inom cirkulär ekonomi, säger Peter Engström. Marknaden för recyclingprodukter är i sin linda, samtidigt som många varumärken och textilproducenter har satt upp mål för ökad användning av återvunna textilfibrer. Siptex blir länken som idag saknas mellan insamlad textil och högkvalitativ återvinning

Om Siptex
SIPTex, Svensk Innovationsplattform för Textilsortering, finansieras av Vinnova och är ett steg 3-projekt inom programmet Utmaningsdriven innovation. Det leds av IVL Svenska Miljöinstitutet och genomförs tillsammans med ett brett konsortium bestående av forskningsinstitut, myndigheter och aktörer från olika delar av värdekedjan för textil; Boer Group, ECO TLC, Gina Tricot, H&M, Human Bridge, ICA, IKEA, IVL Svenska Miljöinstitutet, KappAhl, KEMI, Kretslopp och Vatten, Malmö Stad, Myrorna, Naturvårdsverket, Re:newcell, Röda Korset, Stadium, Stockholm Vatten och Avfall, Sysav och VTT