Upphandling av inpasseringssystem för Sysavs återvinningscentraler

Upphandling av inpasseringssystem för Sysavs återvinningscentraler

Sysav vill ta ytterligare ett steg för att förbättra arbetsmiljön för sina medarbetare. Därför har det nu inletts en upphandling för att hitta ett inpasseringssystem till de 15 återvinningscentralerna.

Ibland uppstår hotfulla situationer för medarbetarna på Sysavs återvinningscentraler. Det handlar bland annat om återkommande stölder dagtid, framför allt av elektronik och bilbatterier. Ibland upplever även medarbetare hot eller våld, oftast då de påpekar regler kring sortering eller att företag inte får slänga avfall utan att betala.

– De allra flesta besökare är trevliga och skötsamma, det får vi inte glömma. Men vi har tyvärr en del besökare som stjäl och beter sig hotfullt mot vår personal. Och det måste vi som arbetsgivare försöka göra något åt - en hotfull situation är en för mycket, säger Lars Carrick, ansvarig för Sysavs återvinningscentraler.

Identifiering vid infart

Sysav har tidigare gjort flera åtgärder för att förbättra arbetsmiljön, som inte haft tillräcklig effekt. Bland annat har man satt upp stängsel, låst in bilbatterier och försett medarbetare med överfallslarm. Nu vill man titta vidare på ett inpasseringssystem där besökaren ska identifiera sig. Förhoppningen är att de som inte sköter sig ska känna sig mer sedda och att de enklare ska kunna identifieras, samtidigt som systemet ska vara smidigt att använda.

– Tanken är att privatpersoner bara ska behöva visa upp sitt körkort och att företag visar ett kundkort eller betalar med betalkort på plats. På så sätt blir det också enklare för företag att betala, säger Lars Carrick.

Sysav inte först ut

Många återvinningsföretag i Sverige har behov av någon form av inpasseringssystem och Avfall Sverige har nyligen publicerat en rapport som stöd i den processen. Planen för Sysav är att testa funktionaliteten i systemet innan det införs på alla återvinningscentraler.

Först vill vi se vilka system som marknaden kan erbjuda. Sedan ska vi välja ett system och planen är att det ska vara klart i slutet av mars, så att det sedan kan testas på en återvinningscentral. Om detta faller väl ut är tanken att införa systemet på Sysavs samtliga återvinningscentraler i slutet av 2019, säger projektledare Olof Linde.

FAKTA - så funkar det hos Sysav

En återvinningscentral är främst till för grovavfall från privatpersoners hushåll. De har betalat sitt besök i förväg via avfallstaxan till sin kommun. Vad gäller privatpersoner är det enbart de som betalar avfallstaxa i någon av Sysavs 14 ägarkommuner som har rätt att slänga avfall på Sysavs återvinningscentraler.

Företag ska betala för de flesta typer av avfall. Läs mer på www.sysav.se.