Pilotanläggningen framför Sysavs kraftvärmeverk vid Spillepeng i Malmö

Pressmeddelande -

Pressinbjudan 20 oktober: invigning av pilotanläggning för CCS- världsunik teknik från Lund

CCS - Carbon Capture and Storage - har av FNs klimatpanel IPCC slagits fast som helt nödvändigt för att hålla Parisavtalet. Sysav med 600 000 ton CO2 per år är en av Sveriges största utsläppare och siktar på fullskalig infångning till 2030. CCS är energikrävande, varför teknik som minskar energiåtgång är särskilt intressant. Nu invigs en pilotanläggning med teknik utvecklad av världsledande forskare från Lunds universitet.

I projektet Energisnål koldioxidinfångning med AMP/DMSO har världsledande forskare i Lund samarbetat med fyra företag som alla har ett helhjärtat engagemang för klimatet: Sysav, Granitor Systems, Växjö Energi och Öresundskraft. Projektet har delfinansierats av Energimyndigheten och EU. Nu testas tekniken för första gången på rökgaser från ett avfallseldat kraftvärmeverk - pilotanläggning är på plats vid Sysavs anläggning i Malmö.

Program 20 oktober kl 12.00-13.30 (hörsalen Sysavs huvudkontor)

• Vd Malin Dahlroth - om Sysavs ambition för klimatomställning
• Vd Sysav Utveckling Magnus Pettersson och projektledare Martina Andersson - om Sysavs pågående CCS-satsning - södra Sveriges största klimatprojekt

• Invigning av pilotanläggning vid kraftvärmeverket
- se hur infångad koldioxid ser ut!
• (Valbart efter kl 13.30: Guidad tur inne i avfallskraftvärmeverket, inklusive panntoppen med hisnande utsikt över Malmö stad)

Det finns möjlighet att boka separata intervjuer med lundaforskare samt Sysavs vd och experter.

För mer information, anmälan och intervjubokningar - kontakta anna.vilen@sysav.se 0734-396190

Sysav är ett miljö- och återvinningsföretag som tar emot, behandlar och återvinner avfall från hushåll och industrier. Sysav skapar värde för samhälle och kunder genom en hållbar resurs- och avfallshantering. Vi återför värdefulla resurser och återvunnen energi och bidrar på så sätt till minskade koldioxidutsläpp och uttag av jungfruliga råvaror. Vi verkar för ett samhälle med cirkulära flöden, hållbar produktion och konsumtion, där onödigt avfall inte uppstår. Vår vision är att vi ska bidra till att skapa världens mest hållbara region, för denna och kommande generationer - tillsammans med våra kunder, samarbetspartners och invånarna i våra 14 ägarkommuner.