Sysavs avfallskraftvärmeverk vid Spillepeng i Malmö.

Pressmeddelande -

Sysav och Malmö Stad i samarbete för en klimatneutral framtid – tecknar avsiktsförklaring om köp av negativa utsläpp

Malmö Stad har tecknat en avsiktsförklaring med Sysav för framtida förvärv av negativa utsläppsverifikat. Det gör att Malmö kan kompensera för klimatutsläpp som är svåra att få bort på andra sätt och förstärker stadens åtaganden för att nå sina klimatmål.

Sysav planerar att avskilja koldioxid från avfallskraftvärmeverket i Malmö, så kallad CCUS – Carbon Capture, Utilisation and Storage. Målet är en anläggning på plats 2030, som vid full drift kan fånga upp till 90–95 procent av koldioxidutsläppen från två förbränningslinjer, cirka 400 000 ton koldioxid årligen - motsvarande utsläppen från 130 000 bilar. Tekniken gör det möjligt för Sysav att erbjuda klimatneutral avfallshantering som tjänst och produkterna klimatneutral fjärrvärme, återvunnen koldioxid och så kallade negativa utsläpp, som innebär permanent avlägsnande av koldioxid från atmosfären.

- Varje utsläpp som kan elimineras ska också elimineras. Denna avsiktsförklaring blir ett viktigt komplement till Malmös omfattande klimatarbete, där vi får verktyg att kompensera för de utsläpp som är svåra att undvika, och tar oss ytterligare ett steg på vägen mot klimatneutralitet,” säger Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande i Malmö stad.

Sysavs framtida CCUS-anläggning förväntas spela en regional nyckelroll i att erbjuda klimatpositiva lösningar, inte bara till Malmö Stad utan även till andra kommuner, företag och organisationer som är angelägna om att minska sin klimatpåverkan.

- Vårt samarbete med Malmö Stad är ett bevis på den kollektiva viljan att ta itu med klimatförändringarna genom innovativa lösningar," säger Malin Dahlroth, vd Sysav. Genom att köpa negativa utsläpp från Sysav tar vår största ägarkommun en aktiv roll i att främja de teknologier som krävs för en hållbar omställning.

Sysav siktar på ett investeringsbeslut för anläggningen år 2027. Innan dess ska avsiktsförklaringar för negativa utsläpp omvandlas till konkreta leveransavtal med fastlagda volymer och ersättningar. Att negativa utsläpp ska kunna bidra till klimatkompensation kräver ett etablerat nationellt eller EU-omfattande regelverk som möjliggör avräkning och därmed ger köparen rätt till klimatkompensation för sina utsläpp. Detta arbetar både Energimyndigheten och EU aktivt med att utveckla.

Om CCUS

CCUS, Carbon Capture Utilisation and Storage, innebär att koldioxid fångas in och görs till flytande form med hjälp av tryck och låg temperatur. Därefter kan den antigen lagras säkert i berggrunden under mark och havsbotten eller användas som råvara i andra processer, till exempel bränsle.

Sysav är ett miljö- och återvinningsföretag som tar emot, behandlar och återvinner avfall från hushåll och industrier. Sysav skapar värde för samhälle och kunder genom en hållbar resurs- och avfallshantering. Vi återför värdefulla resurser och återvunnen energi och bidrar på så sätt till minskade koldioxidutsläpp och uttag av jungfruliga råvaror. Vi verkar för ett samhälle med cirkulära flöden, hållbar produktion och konsumtion, där onödigt avfall inte uppstår. Vår vision är att vi ska bidra till att skapa världens mest hållbara region, för denna och kommande generationer - tillsammans med våra kunder, samarbetspartners och invånarna i våra 14 ägarkommuner.