Sysav och Myrorna utmanar modebloggarna till en mer hållbar vårgarderob

Sysav och Myrorna utmanar modebloggarna till en mer hållbar vårgarderob

Våren är en tid då många vill rensa ur sina garderober och skaffa nytt. Vi svenskar slänger 8 kg kläder och andra textilier per person och år. Tillsammans med Myrorna vill därför Sysav, som bland annat bedriver opinionsarbete för att minska mängden avfall, utmana modebloggare att återanvända och köpa mer second hand i vår.

Habegäret efter det allra senaste bidrar till att vi snabbt gör av med kläder som känns förra säsongen. I detta slit-och-släng-samhälle har miljöföretaget Sysav i uppdrag att minska avfallet. Under våren använder Sysav en utmaning om att endast använda fyra plagg i en vecka för att nå ut med budskapet om textilindustrins negativa miljöpåverkan.

Det var redan i höstas som Sysav lanserade sin utmaning Four Fit Challenge som fick stort genomslag i sociala medier och hos mode- och livsstilsbloggare.

Några av de som antog utmaningen var bland annat en av Sveriges största modebloggare Sandra Beijer på sandrabeijer.se samt två av Sveriges största inrednings- och livsstilsbloggare Johanna Bradford och Trendenser.

Four Fit Challenge handlar om att hjälpa, inspirera och engagera snarare än att använda pekpinnar. Som avfallshanterare hade vi aldrig tidigare samarbetat med mode- och livsstilsbloggare eller gett modetips men det funkade över all förväntan. Nu ger vi oss in i vårmodet tillsammans med Myrorna för att få modeintresserade att återanvända mer och köpa second hand.

Anna Vilén, kommunikatör Sysav

Four Fit Challenge

Fyra plagg i en vecka för att väcka tankar kring modekonsumtionsvanor och skapa medvetenhet om vad billiga plagg egentligen kostar för miljön och människorna som jobbar inom textilindustrin. Exempelvis kan det gå åt så mycket som 29 000 liter vatten för att ta fram ett enda kg bomull. Ett annat exempel är att det krävs cirka 1 kg kemikalier för att få fram 1 kg textil.

Att lämna in plagg till second hand-butiker, sälja på loppis, återanvända, använda färre plagg, köpa kvalitet och styla om kläder i garderoben istället för att köpa nya är bra saker att tänka på för ett mer hållbart mode. Vem som helst kan delta i Four Fit Challenge och sprida den i sina sociala medier. Läs gärna mer på fourfitchallenge.se.

För mer information:

Anna Vilén, Kommunikatör Sysav

Telefon: 040-635 22 42 E-post: anna.vilen@sysav.se

Sysav ägs av 14 kommuner i södra Skåne. Tillsammans arbetar vi för en så miljöriktig och effektiv avfallshantering som möjligt. Att förebygga uppkomst av avfall är det högst prioriterade steget i EU:s avfallstrappa. Four Fit Challenge är en del av projektet Europa minskar avfallet, EWWR.