Inför skolavslutningar och sommaren - Satsning mot ungdomsmissbruk

Skolavslutningarna och sommaren är förknippade med mycket alkoholmissbruk bland många ungdomar. Därför genomför Systembolaget nu en bred förebyggande satsning. Alla medarbetare i Systembolaget har vidareutbildats för att bättre kunna hantera situationer med legitimationskontroll och langning. Dessutom har Systembolaget och polisen inlett ett samarbete för att ytterligare stärka ålderskontrollen och för att motverka langning. Viktiga frågor är hur man upptäcker falska legitimationer och olika insatser mot langning. Detta samarbete fortsätter inför sommaren. Som ett stöd till arbetet i Systembolagets butiker finns en liten folder med argument om varför det är så viktigt att orka stå emot när tonåringar i ens närhet vill ha tag på alkohol. Systembolaget genomför också ett antal informationssatsningar med start den 31 maj. * På Systembolagets webb systembolaget.se, på lunarstorm.se och på msn.se visas filmer mot langning. Systembolaget ber också om tips om svåra övertalningsförsök från ungdomar, att skickas per mejl till antilangning@systembolaget.se. På lunarstorm kommer man också att diskutera langningsfrågor. * På 73 radiostationer över hela Sverige blir det reklamspots mot langning. Där kan man lyssna på olika "övertalningsförsök". Mer information finns sedan att få på systembolaget.se. * Veckan före midsommar blir det annonser mot langning i dagspressen. - Att förebygga alkoholmissbruk bland ungdomar är en av Systembolagets viktigaste uppgifter. Inför sommaren är detta särskilt aktuellt. Men vi klarar det inte ensamma. Vi måste få hjälp av föräldrar, äldre syskon och alla andra vuxna, säger Mikael Wallteg, vice vd och försäljningsdirektör. För ytterligare information kontakta gärna: Presschef Björn Rydberg, tfn 08-503 310 25, 070-528 41 05, bjorn.rydberg@systembolaget.se

• Lokal/regional påverkan