Vårens dryckesauktion – största utbudet hittills

Den 30 maj anordnar Systembolaget tillsammans med Stockholms Auktionsverk vårens dryckesauktion, den fjärde i ordningen. Även denna gång har intresset varit stort och hela 604 utrop kommer att gå under klubban. – Utbudet i år liknar i stort de föregående auktionernas utbud. Tyngdpunkten ligger i klassisk röd Bordeaux. Det är inte så överraskande då det är lite av tradition att handla med denna typ av vin på auktioner. Skillnaden från förra gången är att det finns ett större utbud av champagne och vita viner, framför allt mogen vit torr Bordeaux. Vårens auktion innehåller också exemplar av Calvados och Armagnac vid sidan av Cognac och Whisky, vilket är roligt, säger Anna Burman, värderingsansvarig på Systembolaget. Intressanta objekt som auktioneras ut denna gång är bland annat en flaska Richebourg, DRC (1929) à 25 000-30 000 kr (katalognummer 4466), en flaska Ch.d ’Yquem, Sauternes (1928) à 10 000-12 000 kr (katalognummer 4049), 12 flaskor i original låda av La Tâche, DRC (1985) à 60 000-84 000 kr (katalognummer 4497) samt en flaska Johnnie Walker 1805 Celebration Blend à 20 000-25 000 kr (katalognummer 4604). Flaskorna kommer i huvudsak från privata källare där flera flaskor har legat orörda sedan inköp. Vårens dryckesauktion har ett utropsvärde av 4,3-5,2 miljoner kronor vilket också är rekord. Dryckesauktion Antal utrop Utropsvärde (kr) Värde av sålda objekt (kr) Höst 2004 464 st 4,2 miljoner 3,8 miljoner Vår 2005 565 st 3,9-4,6 miljoner 4,1 miljoner Höst 2005 503 st 3,7-4,4 miljoner 4,1 miljoner Vår 2006 604 st 4,3-5,2 miljoner Precis som vid de tidigare dryckesauktionerna är det endast värdefulla samlarobjekt som auktioneras ut. Definitionen av ett värdefullt samlarobjekt är ”ett vin, starkvin eller spritdryck som med kontinuitet omsatts och omsätts på internationella dryckesauktioner samt har en bred dokumenterad efterfrågan”. Pressbilder Går att ladda ned från Systembolagets presswebb: www.systembolaget.se/Applikationer/Knappar/Press/ Klicka sedan på ”Till pressbilderna” För ytterligare information kontakta: Systembolagets projektledare Maria Degerfeldt, 08-503 327 40, 070-511 66 11 eller presschef Björn Rydberg 070-245 00 47 eller: press@systembolaget.se Stockholms Auktionsverks Informationschef Anna Hamilton, 0733-40 67 84, anna.hamilton@auktionsverket.se Mer information om dryckesauktionerna hittar du också på www.systembolaget.se/TjansterEvenemang/Dryckesauktio