​System Verification enda ISO 9001 certifierade QA-bolaget

System Verification är det enda nischade bolaget inom Quality Assurance i Sverige som är certifierade enligt ISO 9001. I september genomfördes den årliga revisionen av DNV GL med mycket gott resultat.

Det var redan 2009 som System Verification beslutade att företaget skulle bli certifierat enligt ISO 9001. Fortfarande är företaget det enda nischade bolaget inom Quality Assurance i Sverige som är certifierat. Certifieringen bekräftar att System Verification har ett effektivt system för ledning och styrning av sina kärnprocesser, vilket mynnar ut i hög kvalitet i de konsulttjänster bolaget erbjuder sina kunder.

”Kvalitetscertifieringen enligt ISO 9001 är självklar för oss. Vi har kvalitet som affärsidé och arbetar strukturerat för att skapa värde för våra kunder. Kunderna vet att vi har kontroll på våra interna processer och ständigt arbetar för att förbättra leveransen,” säger Hamdija Jusufagic, CEO på System Verification.

Detta gäller inte minst i större upphandlingar av IT-tjänster inom såväl offentlig som privat sektor. Företag och myndigheter som ställer ISO 9001 som krav har bättre möjligheter att bedöma leverantörernas förmåga att genomföra projektet med hög kvalitet som resultat.

”Vi har vunnit flera upphandlingar där ISO 9001 varit krav. Fler företag borde ställa kravet för att få ökad trygghet i leveransen,” säger Hamdija Jusufagic.

ISO 9001 är en global standard för verksamhetsledningssystem som används av företag och organisationer världen över. Certifieringen utgår från kundernas behov och ställer upp ett större antal krav inom olika områden som till exempel ledarskap, processinriktning, faktabaserade beslut, medarbetarnas engagemang och ständiga förbättringar. För att klara den årliga revisionen krävs att företaget kan visa att man dels arbetar systematiskt inom varje område, dels genomför förbättringar för att möta kundernas behov.

”Varje år jag genomför revisionen ser jag hur System Verification arbetar aktivt med förbättringar. Det är särskilt roligt att se konkreta bevis på förbättrade rutiner, högre kvalitet i leveranserna och nöjda kunder,” säger Morten Stig, Principal Auditor på DNV GL, som årligen granskar System Verifications verksamhet.

Årets revision genomfördes i september och motsvarade ISO 9001:s högt ställda krav.