Anna Utsi i ledningen för Talgas satsning i Sverige

Det australiensiska teknik- och materialföretaget Talga Resources Ltd (ASX:TLG) fortsätter sitt arbete med utveckling av grafen och grafitproduktion i norra Sverige och har rekryterat Anna Utsi som General Manager för det svenska dotterbolaget Talga Graphene AB. Utsi kommer att leda bolagets arbete med tillståndsprocesser samt ansvara för företagets miljöfrågor och samhällsrelationer.

– Talga arbetar för att bidra till utveckling av smarta hållbara produkter tack vare svensk grafen och grafit. Vi ser en positiv utveckling i vår svenska verksamhet och behöver därför nyckelpersoner i Sverige för att driva nästa steg i processen. Vi är därmed mycket glada att välkomna Anna till vår europeiska ledningsgrupp, kommenterar Talga Resources VD, Mark Thompson.

Anna Utsi är civilingenjör i Samhällsbyggnadsteknik och kommer senast från rollen som Programchef för det strategiska innovationsprogrammet för svensk gruv- och metallutvinnande industri (SIP STRIM). Hennes tidigare roller inkluderar Affärsutvecklingschef  på Swerea MEFOS, Affärschef på SSAB Merox och rådgivare i miljöfrågor på Jernkontoret - intresseorganisationen för svensk stålindustri.

– Våra svenska innovationsmineraler är en viktig pusselbit för en grön omställning av samhället och jag ser fram emot att fortsätta etableringen av Talga i Norrbotten och Sverige, kommenterar Anna Utsi.

• Norrbotten

Talga är ett globalt högteknologiskt företag som utnyttjar patentskyddad teknologi för anrikning av grafitmalm till grafit- och grafenprodukter. Dessa produkter underlättar för tillverkning av smarta och miljövänliga lösningar såsom batterier till elbilar, högpresterande kolfiberkompositer, beläggning på många material för ökad hållbarhet, och mycket mer.

Talgas vision är att skapa hållbar tillväxt genom att förädla samhällsnödvändiga metaller och mineraler för utveckling av mervärdesprodukter som bidrar till en grön omställning. Bolaget driver teknisk utveckling och söker lösningar på den globala klimatfrågan.