När lögnerna hinner ikapp

Jag skapade Eva” är Chris Schenlaers debutroman och historien utspelar sig mellan 1978 och 2017. Eva föds som pojken Göran och när han anländer till Stockholm 1978, ryms inte begreppet transperson i dåtidens frigörelse. Eva genomgår könsbekräftande behandling och får rådet att ljuga om sin barndom och bakgrund. Sverige är inte redo för kvinnor som Eva. Så Eva skissar olika tänkbara Evor. Hon skapar en passande barndom för en flicka. Hon gifter sig och gömmer sig i birollen som kvinna. Vad händer när Eva efter 40 år som kvinna, drabbas av prostatacancer?

”Det är inte en självbiografisk roman. Inte utöver att jag ju har bott i Stockholm, Linköping och Malmö. Det är inte mitt liv, varken lögnen, eller äktenskapet med en heterosexuell man”, säger Chris Schenlaer. ”Jag ville berätta historien om en transkvinna som inte kommer ut förrän hon befinner sig i en existentiell återvändsgränd. Men varför ljuger hon? Det är också en berättelse om att människan inte är en konstant, att kärleken finner nya riktningar och att våra älskade kommer och går.”

1979 tar Socialstyrelsen bort sjukdomsstämpeln för homosexualitet, vilket har inneburit stora förändringar och förbättringar för homosexuellas livssituation. Redan sju år tidigare, 1972, lagstiftade Riksdagen om rätten till könsbekräftande behandling för transpersoner. Men utvecklingen för transpersoners livssituation dröjde. Ända fram till 2010-talet har transpersoner många gånger levt ett liv i tystnad och lögn. Först då började samhället se, bekräfta och diskutera transbegreppet

Chris Schenlaer har tidigare skrivit dramatik för Radioteatern (”Permanent” om en krackelerande småstadsidyll och ”Gubbe med rutig keps” om livslögner och kärlek) och för olika scenkonstföreställningar med Dansstationens turnékompani (”Make Over” om könsroller och ”Vi som fortfarande lever” om saknaden efter en vän som begått självmord och Varietéteatern Barbès ”Hotel Imperial” om ett postsovjetiskt Litauen.). Chris Schenlaer har också skrivit krönikor med hbtqia-anknytning i Sydsvenskan.

• Samhälle

• tallbergs förlag
  • bok
  • kärlek
  • cancer
  • hbtq

Tallbergs Förlag AB är ett multimediaföretag som fungerar som en plattform för kreativa personer som på ett eller annat sätt tillhör en minoritetsgrupp. Vi kommer att fokusera på att producera regnbågsmedia, inom detta räknas HBTQ-rörelsen, etnicitetsfrågor, samhällsfrågor osv. Alla ska få en röst och få synas så att det är enklare att få en identitet. Vi kämpar för att tillhöra normen.

Marcus Tallberg

Presskontakt Ägare och VD