Ändrade planer för Silja Europa på grund av nya reserestriktioner

Nu tidigareläggs pausen av kryssningsfartyget Silja Europa på linjen Tallinn-Helsingfors. Orsaken är den snabba spridningen av den nya Omicron-varianten av Covid-19 och de nya reserestriktionerna som införts av den finska regeringen.

Tallink Grupp skulle pausa de populära kryssningsfartyget 10 januari på grund lågt bokningsläge under säsongen januari-februari. På grund av den senaste tidens snabba ökning av Omicron-infektioner och den finska regeringen tillkännagivande har pausen tidigarelagts med nio dagar och fartyget kommer lämna linjen redan 1 januari 2022.

"Vi har inget annat val i den här situationen med de nya restriktionerna än att tidigarelägga den planerade pausen för Silja Europa. Efter finska myndigheterna beslut har passagerare redan börjat avboka. Sådana beslut av våra myndigheter, hur ringa de än må vara, har omedelbara och långtgående konsekvenser för vår verksamhet. Så vi måste agera snabbt och beslutsamt när myndigheterna tar beslut. Allt för att undvika stora förluster”, säger Paavo Nõgene, VD för Tallink Grupp.

”Vi önskar inte att driva verksamheten på det här sättet och vi beklagar om vi har gjort våra kunder besvikna - som både bokat och fått sin resa inställd. Även kanske flera gånger. Vi är dock i en utmanande situation och måste tänka på helheten för vår verksamhet - varje gång nya restriktioner tillkännages. Vi kommer att arbeta hårt för att ta hand om kunderna vars resor påverkas och för att säkerställa att var och en alternativ lösning som är tillfredsställande, tillägger Paavo Nõgene.

Tallinks kundtjänst håller redan på att kontakta kunder som berörs av detta beslut för att erbjuda alternativa lösningar.

Alla passagerare som vill resa mellan Tallinn och Helsingfors är välkomna ombord på Tallinks skyttelfartyg Star och Megastar som trafikerar denna rutt under avstängningsperioden. Passagerare ombord på Star och Megastar kommer också att kunna ta tillfället i akt och ta covid-antigentest ombord för 39 EUR per test.

Silja Europa är planerad att återvända till linjen Tallinn-Helsingfors och reguljär trafik den 10 mars 2022. Även om vissa kortare turer och specialkryssningar för närvarande är planerade under perioden.