Ombladning av propeller

Baltic Queen tillbaka i trafik på linjen Stockholm - Tallinn

Efter två veckors underhåll på BLT-varvet i Nådendal återgår fartyget Baltic Queen idag i ordinarie trafik. Under tiden på varvet har såväl tekniskt underhåll som renovering av inredning och andra uppgraderingar genomförts. En av de viktigaste uppgraderingarna som kommer passagerarna till gagn är totalrenoveringen av fartygets populära restaurang Grill House som nu fått en ny, toppmodern stil och känsla vilket ytterligare kommer att förhöja matupplevelsen. Annat underhåll omfattar bland annat byten av mattor i allmänna utrymmen, renovering av badrum i hytter och andra mindre uppfräschningar av passagerar- och allmänna utrymmen.

Förutom det vanliga rengörings- och underhållsarbetet av fartygets skrov har det på den tekniska sidan även skett en ombladning av fartygets propellrar, detta för att öka kraften och därmed göra fartyget snabbare och mer energieffektivt. Ombladningen förväntas sänka fartygets utsläpp med 10-13%. En annan miljömässig uppgradering som nu testas är att Baltic Queens undervattensskrov målats med grafitfärg, vilket förväntas minska vattenmotståndet i fartygets skrov avsevärt och därmed minska miljöpåverkan. Om testet skulle visa sig vara framgångsrik kommer detta att göras på alla Tallink Siljas fartyg som en del i arbetet för att öka energieffektiviteten och därmed minska miljöpåverkan.

- De senaste veckorna har varit intensiva för fartygets besättning och alla våra partners. Vi har tillsammans arbetat oförtröttligt för att slutföra den långa listan med underhåll och uppgraderingar som vi ville göra. Jag är väldigt nöjd över att vi har uppnått allt vi ville, och att våra passagerare kommer att kunna njuta av den nya fräscha interiören redan idag. Framför allt är jag oerhört glad och stolt över att de viktiga tekniska arbeten vi ville utföra för att göra Baltic Queen till ett ännu mer energieffektivt och miljövänligt fartyg genomfördes som planerat, säger Tarvi-Carlos Tuulik, Tallink Grupps chef för Ship Management.

Baltic Queen återgår till reguljär trafik idag med avgång från Tallinn till Stockholm kl. 18.00 lokal tid enligt ordinarie tidtabell.

Tallink Grupp är en av de ledande leverantörerna av passagerar- och frakttransporttjänster i den norra Östersjöregionen. Bolagets flotta består av 15 fartyg och företaget trafikerar olika rutter under varumärkena Tallink och Silja Line. Tallink Grupps aktier är noterade på Nasdaq Tallinn och Nasdaq Helsinfors.