Första planerade dockning för färjan Megastar

Första planerade dockning för färjan Megastar

Tallink Grupps fartyg Megastar, från linjen Tallinn-Helsingfors, går på sin första planerade dockning sedan fartyget började trafikera linjen i januari 2017. Megastar placeras på Nådendals varv i Finland i januari 2022. Det tekniska underhållet sker 11-16 januari 2022.

Vid dockning kommer fartyget att gå igenom ordinarie underhåll samt uppdateringar. Även underhåll av undervattensskrov och flera av fartygets system, exempelvis ventiler, pumpar. Även installation av ett elsystem för inkoppling av högspänning vid kaj. Ett system för längre perioder vid kaj. Förutom tekniskt underhåll och uppgraderingar kommer lokalerna för passagerare att uppdateras och fräschas upp.

Under Megastars dockning kommer kapaciteten på linjen Tallinn-Helsingfors att kompletteras med fartyget Baltic Queen, enligt följande schema.

Tisdag den 11 januari 2022:
Från Tallinn kl. 13.30 och anländer till Helsingfors kl. 16.30, från Helsingfors kl 21.30 och anländer till Tallinn kl 00.30.

Onsdag 12 januari – fredag 14 januari 2022:
Från Tallinn kl. 07.30 och anländer till Helsingfors kl. 10.30, avgår från Helsingfors kl 16.30 och anländer till Tallinn kl 19.30

Söndag 16 januari 2022:
Från Tallinn kl. 18.30 och anländer till Helsingfors kl. 21.30, avgår från Helsingfors kl 22.30 och anländer till Tallinn kl 01.30

Baltic Queen kommer att fungera mellan Tallinns gamla hamnterminal D och Länsiterminaali 2, på samma sätt som Megastar.

Megastar återvänder till linjen Tallinn-Helsingfors enligt sin normala tidtabell måndagen den 17 januari 2022. Under hela dockningsperioden kommer systerfartyget Star att fortsätta att fungera enligt sitt normala schema.