Intresset för familjeresor i vinter ökar
- Silja Serenade sätts in i trafik under sportlovet för att möta efterfrågan

I motsats till tidigare uppgifter om att fartyget tas ur trafik, kommer Silja Serenade att trafikera sträckan Helsingfors-Stockholm under sportlovet 2022. Detta då bolaget nu ser ett kraftigt ökat intresse för familjekryssningar under höst och vinter.

Tallink Grupp beslutade tidigare under hösten att tillfälligt ta Silja Serenade ur trafik från januari 2022 till slutet av mars. Bokningsläget för hösten, och inte minst höstlovet, har dock varit bättre än förväntat, och det har därför beslutats att sätta in Silja Serenade på sin rutt mellan Stockholm och Helsingfors under sportlovet 2022 för att kunna möta kundernas efterfrågan.

- Bokningsläget har varit positivt ända sedan sommaren, men nu ser vi också ett kraftigt ökat intresse för familjekryssningar inte minst under höstlovet kommande vecka säger Mats Gottfarb, marknads- och försäljningsdirektör för Tallink Silja AB. Om det beror på en ökad vaccinationsgrad av även skolungdomar ner till 12 år, eller helt enkelt ett ökat intresse för resor i närområdet, är svårt att spekulera i. Men vi är väldigt glada över att kunna erbjuda ett tryggt, prisvärt och familjevänligt sätt att resa i höst och vinter utan att behöva åka långväga. Vi tror att intresset för korta resor till våra grannländer bara kommer att öka.

Silja Serenade kommer att sättas tillbaka i trafik mellan den 17 februari och 7 mars 2022. Fartyget trafikerar mellan Helsingfors och Stockholm varannan dag och gör totalt nio kryssningar under sportlovet. Silja Symphony fortsätter att trafikera sträckan Stockholm-Helsingfors enligt sin normala tidtabell utan uppehåll.