Q3 2023 visar fortsatt återhämtning för Tallink Grupp

Q3 2023 visar fortsatt återhämtning för Tallink Grupp

Tallink Grupp har idag publicerat det finansiella resultatet för Q3 och siffrorna visar på fortsatta förbättringar och positiva effekter av svåra beslut som fattats under de senaste åren.

Under tredje kvartalet 2023 transporterade bolaget totalt 1 775 821 passagerare, 6,2 % färre än under samma period förra året (1 893 603 under tredje kvartalet 2022). Bolaget hade två fartyg färre i drift under Q3 2023 jämfört med föregående år och gjorde som ett resultat av detta 16,6% färre resor jämfört med samma period förra året (1709 resor under Q3 2023 jämfört med 2050 resor under Q3 2022).

Under tredje kvartalet 2023 var koncernens oreviderade nettovinst 48,7 miljoner euro, vilket är en ökning med 28,5 % jämfört med samma period förra året (nettovinst på 37,9 miljoner euro under tredje kvartalet 2022). Tredje kvartalets EBITDA var 82,1 miljoner euro, vilket är en ökning med 21,3 % jämfört med tredje kvartalet 2022 (67,7 miljoner euro under tredje kvartalet 2022). Koncernens oreviderade intäkter för tredje kvartalet 2023 minskade med 5,8% jämfört med tredje kvartalet 2022 och uppgick till 240,7 miljoner euro (255,6 miljoner euro under tredje kvartalet 2022), även om intäkterna per passagerare ökade på några av rutterna under kvartalet samt att intäkterna för biljetter, hotellnätter och charteravtal också ökade under kvartalet jämfört med föregående år.

I slutet av tredje kvartalet (30 september 2023) uppgick bolagets totala likviditetsbuffert (likvida medel och outnyttjade kreditfaciliteter) till 199 miljoner euro (226,0 miljoner euro den 30 september 2022).

Koncernens investeringar under tredje kvartalet 2023 uppgick till 6,1 miljoner euro (5,5 miljoner euro under tredje kvartalet 2022). Bolaget har betalat lån under tredje kvartalet 2023 till ett belopp av 30,9 miljoner euro och under räkenskapsårets första 9 månader till ett belopp av 155,5 miljoner euro.

Under de första nio månaderna (1 januari – 30 september 2023) ökade koncernens oreviderade intäkter med 13,0 % jämfört med samma period 2022 och uppgick till 641,6 miljoner euro (567,7 miljoner euro under de första nio månaderna 2022). Oreviderad EBITDA för de första nio månaderna ökade också jämfört med föregående år och uppgick till 177,7 miljoner euro (85,4 miljoner euro 2022) och den oreviderade nettovinsten för de första nio månaderna var 76,7 miljoner euro (förlust på 2,8 miljoner euro under de första 9 månaderna 2022).

"Det hårda arbete som teamen över hela företaget har lagt ner under årets första nio månader, såväl som under de senaste åren, märks tydligt i det resultat vi har publicerat idag. Ingenting i dessa siffror är resultatet av tur, ett bra ekonomiskt klimat eller något liknande. Resultatet kommer av hårt arbete, tuffa beslut, stark kostnadskontroll, lagarbete och envis uthållighet, säger Tallink Grupps VD Paavo Nõgene.

"Både vårt tredje kvartal och siffrorna för årets första 9 månader visar en tydlig fortsatt återhämtning efter några väldigt utmanande år, och den positiva effekt som de många svåra beslut vi som företag har fattat mellan 2020 och idag har haft. Det är dessa beslut och åtgärder som gjort att vi har lyckats säkra en hållbar verksamhet för de kommande åren.”

"Det är tydligt att strategin med att ha en mix av fartyg i egen drift och utchartrade fartyg har varit och fortsatt är den rätta för ett tag framöver. Det ekonomiska läget och de globala säkerhetsutmaningarna gör att resandet fortfarande inte är tillbaka på pre-pandeminivåer, och den strategi vi har nu ger en möjlighet att gradvis utöka kapaciteten på våra kärnrutter i takt med att efterfrågan ökar. Det gjorde vi exempelvis nyligen på rutten Tallinn-Helsingfors där vi återintroducerade kryssningsprodukten med vårt fartyg Victoria I.”

"Våra team kommer nu att fortsätta arbeta med samma hängivenhet under Q4 och vi har siktet inställt på ett positivt årsresultat. Att uppnå det vore en betydande milstolpe och en fantastiskt prestation för alla i Tallink Grupp efter fyra extremt svåra år ”, säger Paavo Nõgene.

Tallink Grupp är en av de ledande leverantörerna av passagerar- och frakttransporttjänster i den norra Östersjöregionen. Bolagets flotta består av 15 fartyg och företaget trafikerar olika rutter under varumärkena Tallink och Silja Line. Tallink Grupps aktier är noterade på Nasdaq Tallinn och Nasdaq Helsinfors.