Tallink Grupp återbetalar krislån på 200 miljoner euro till KredEx och Nordic Investment Bank

Igår den 14 december undertecknade Tallink Grupp ett återfinansieringsavtal av bolagets syndikerade lån, vilket innebär att bolaget kommer att återbetala flera betydande lån som tagits de senaste åren. Till dessa hör lånet på 100 miljoner euro som gavs av SA KredEx med estnisk statsgaranti år 2020 och lånet på 100 miljoner euro som gavs av Nordiska investeringsbanken med finsk statsgaranti samma år. Båda lånen var av avgörande betydelse för företagets överlevnad och framtid vid tidpunkten, då den första vågen av Covid-19 pandemin gjorde att största delen av företagets verksamhet avstannade helt över en natt.

"Jag är glad över att de oerhörda insatser från alla anställda inom Tallink Grupp under de senaste fyra åren har börjat ge resultat, och att vi idag är i en finansiell position där vi äntligen kan börja minska de lån som vi behövt ta under krisåren. Dessa lån var helt avgörande för oss då vi dagligen var tvungna att kämpa för vårt företags överlevnad, och vi är mycket tacksamma gentemot både Estlands och Finlands regeringar för deras stöd och förtroende för oss när vi behövde det som mest”, säger Paavo Nõgene, VD för Tallink Grupp.

"De statsgaranterade lånen från KredEx och Nordic Investment Bank gav den ytterligare försäkran och trovärdighet som våra andra finansiella partners behövde, och stärkte tron på vår framtid och återhämtning. Vi är tacksamma för detta förtroende, och i gengäld har vi arbetat extra hårt de senaste fyra åren för att säkerställa att vi betalar tillbaka lånen till våra respektive länder så snart som möjligt", säger Paavo Nõgene.

Tallink Grupp har under de senaste åren konsekvent och kontinuerligt minskat företagets skulder. Totalt har bolaget återbetalat olika lån till ett belopp av 110 miljoner euro år 2022 och 175 miljoner euro år 2023.

Tallink Grupp är en av de ledande leverantörerna av passagerar- och frakttransporttjänster i den norra Östersjöregionen. Bolagets flotta består av 15 fartyg och företaget trafikerar olika rutter under varumärkena Tallink och Silja Line. Tallink Grupps aktier är noterade på Nasdaq Tallinn och Nasdaq Helsinfors.