Victoria I

Tallink Grupp fortsätter att trafikera linjen Tallinn-Stockholm med endast ett fartyg till slutet av 2022

Tallink Grupp har idag beslutat att inte lägga till ett andra fartyg till linjen Tallinn-Stockholm under 2022 som ursprungligen planerat. Rutten kommer därmed även fortsättningsvis att trafikeras av rederiets fartyg Baltic Queen och avgångarna från Tallinn och Stockholm sker varannan dag.

Rederiets fartyg Victoria I, som skulle ansluta sig till Baltic Queen på rutten från början av juni i år, kommer att läggas upp i Tallinns hamn när fartyget avslutar sin nuvarande trafik på rutten Tallinn-Helsingfors den 21 april.

"Inget av de beslut om ändringar i rutter och tidtabeller vi gjort de senaste åren har varit lätta att fatta eftersom de påverkar våra kunders resplaner. Beslutet att trafikera rutten Tallinn-Stockholm med endast ett fartyg under resten av detta år är ett av dessa svåra beslut. Men efter att ha gjort en bedömning av möjligheterna att trafikera linjen på ett lönsamt sätt med två fartyg under rådande omständigheter med kraftigt höjda bränsle- och råvarupriser och en förändrad geopolitisk situationen, har vi landat i detta beslut", säger Paavo Nõgene, VD för Tallink Grupp.

"Vi fortsätter trafikera den populära linjen Stockholm - Tallinn med Baltic Queen tills vidare och letar efter andra möjligheter för vårt fartyg Victoria I för resten av 2022. Vi ber om ursäkt till alla kunder som påverkas av beslutet och kommer att erbjuda dem möjligheter att resa med Baltic Queen eller boka om till någon av våra andra rutter i stället. Baltic Queens avgångar varannan dag ger fortsatt våra kunder en bra möjlighet att besöka Tallinn. Vi kan varmt rekommendera att tillbringa ett par nätter på vårt nyrenoverade och vackra Tallink City-hotell och på så sätt njuta av Tallinn längre."

Tallink Grupp kommer att kontakta alla passagerare som berörs av beslutet och erbjuda alternativ för om- eller avbokning.

För mer information, vänligen kontakta:

Katri Link

Kommunikationsdirektör