Tallink Grupp lanserar nya skeppsviner, champagne och öl

Tallink Grupp lanserar nya skeppsviner, champagne och öl

Tallink Grupp lanserar Tallink & Silja Line Ship's Wines and Beers 2022 - en exklusiv samling av fem egna märkesviner och två hantverksöl från utvalda producenter i Europa, tillgängliga ombord på Tallink- och Silja Lines fartyg från och med 2 maj 2022 och under två år framöver.

Tallink & Silja Line Ship's Wines and Beers har valts ut genom blindtest av en expertpanel bestående av sommelierer, vin- och ölexperter samt restaurangchefer över hela koncernen.

- Vi är mycket stolta över våra helt nya och spännande fartygsviner och öl. Vi följer de senaste trenderna inom branschen och visar upp fem utsökta, ekologiska och hållbart odlade viner från Europa: Frankrike, Italien och Österrike. För ölälskare presenterar vi två fantastiskt fina hantverksöl från estniska mikrobryggerier, inklusive en prisbelönt baltisk porter. Våra nya fartygsviner och öl återspeglar verkligen den finaste kvaliteten och kunskapen från hela Europa och de kommer vara till glädje för våra resenärer under två år framöver, säger Aimar Pärna, chef för Tallink Duty Free.

Tallink & Silja Lines nya fartygsviner har valts ut bland 120 viner som presenterats av olika europeiska producenter från Frankrike, Italien, Spanien, Tyskland och Österrike i 5 kategorier: champagne, mousserande vin, vitt vin, rött vin och rosé.

Det mousserande vin som valts ut är Corvezzo Blanc de Blancs Spumante Organic och kommer från Venetoregionen i Italien. Detta vin produceras av en av de största 100% ekologiska vinproducenterna i Italien och är både certifierat ekologiskt och veganskt. Vinet består av en blandning av druvorna Glera, Chardonnay och Pinot Blanc. Detta extra torra vin är perfekt att avnjutas på egen hand eller med ett sortiment av antipasti eller skaldjur.

Skeppschampagnen, Champagne Lombard Extra Brut Premier Cru kommer från de mycket prestigefyllda Premier Cru-vingårdarna från regionerna Côte des Blancs och Montagne de Reims i Frankrike och är tillverkad av druvorna Chardonnay, Pinot Noir och Meunier. Extra Brut bidrar till champagnens finess och renhet, och den 36 månader långa lagringen ger denna champagne extra djup och komplexitet.

Fartygets vita vin Markus Huber Grüner Veltliner Winemaker´s Selection Organic produceras av den hyllade Markus Huber och är gjort på Österrikes superdruva Grüner Veltliner som är hållbart odlad, certifierat ekologisk och vegansk. Vinet passar bra till ett brett utbud av mat såsom sallader, kyckling, grillade grönsaker, fisk- och skaldjursrätter samt till det asiatiska köket.

Skeppsrosévinet Barone Montalto Nero D'Avola Rosato Organic är friskt, fruktigt och välsmakande. Nero d'Avola är den mest uppskattade lokala sorten av röd druva på Sicilien och ekologiskt odlad. Rosévinet bjuder på fruktiga toner av jordgubbar, granatäpple kombinerat med delikata blommiga dofter av viol. Vinet passar bra till grillad lax, skaldjurspasta och carpaccio.

Fartygets röda vin, Barbanera Campo Pietra Appassimento Organic kommer från det torra och soliga södra Italien, är certifierat ekologiskt och gjort på de lokala druvorna Primitivo och Negroamaro med appassimentometoden. Detta vin är fylligt, läckert och syltigt med björnbär, mogna körsbär och plommon i doft och smak. Passar utmärkt till grillat nötkött och lamm, mogna ostar och perfekt att bara njuta av på egen hand.

Fartygets öl valdes ut bland 60 öl i två kategorier – ljusa och mörka öl – från bryggerier i Estland, Sverige, Finland och Italien. Det nya skeppsölet består av två hantverksöl, en ljus öl och en porter, båda tillverkade av estniska bryggerier.

– Vi är glada och stolta över att vår special brew, ett fint exempel på Baltic porter – som är den enda internationellt erkända regionala ölstilen från Östersjöområdet – har valts ut till skeppsöl på Tallink och Silja Lines fartyg, säger Urmas Roots, styrelseledamot i det estniska Õllenaut-bryggeriet, i en kommenterar till lanseringen.

Skeppsölet Meritäht(5,2% alc vol) från det estniska bryggeriet Pühaste är ett ofiltrerat och opastöriserat ljust öl som är mjukt, fruktigt och krämigt till sin karaktär med persikor, aprikoser och päron i aromen. Fruktigheten balanseras med bitterhet och syra av ett friskt citronskal med maltig sötma och humlebeska blandat i eftersmaken. Denna lätta öl passar bra till kyckling, fisk, pizza och sallader.

För de som älskar mörkt öl lanseras den prisbelönta Baltic Porter (7,9% alc vol) från det estniska Õllenaut-bryggeriet. Detta öl, som härstammar från 1700-talets London, är bryggt av sex olika maltsorter, brittisk och tysk humle och jäst med brittisk ale-jäst. Denna porter kännetecknas av aromer av rostat bröd, lakrits, kaffe och melass och passar bra till fläsk, chokladkaka eller lagrad Gouda.

De nya skeppsdryckerna viner och öl kommer att ersätta den tidigare private label-kollektionen som lanserades 2019 och kommer att finnas ombord på Tallink Grupps fartyg i två år, från maj 2022 till och med våren 2024.

Bilder på Tallink & Silja Line Ships nya skeppsviner och öl 2022 finns HÄR.