Tallink Grupp rapporterar de högsta kvartalssiffrorna sedan 2019

Tallink Grupp rapporterar de högsta kvartalssiffrorna sedan 2019

Tallink Grupp har idag publicerat bolagets passagerar- och fraktstatistik för september och tredje kvartalet 2022 till börsen.

I september 2022 transporterades totalt 392 491 passagerare, vilket är en ökning med 26,5 % jämfört med september 2021 (310 265 i september 2021). Antalet fraktenheter som transporterades ökade också med 0,6 % till 34 169 enheter, medan antalet passagerarfordon minskade med 4,7 % till 61 603 enheter i samma jämförelse. Septembersiffrorna återspeglar det faktum att sex av företagets fartyg är utchartrade sedan den 20 september 2022.

Under årets tredje kvartal (juli – september) transporterade bolaget totalt 1 893 603 passagerare, vilket är en ökning med 65,5 % jämfört med föregående år (1 144 092 passagerare under tredje kvartalet 2021) och även en ökning jämfört med tredje kvartalet 2020 (1 314 301 passagerare under tredje kvartalet 2020). Antalet transporterade fraktenheter ökade under tredje kvartalet 2022 med 13,1 % jämfört med samma period 2021 och uppgick till 102 399 enheter (90 538 enheter under tredje kvartalet 2021). Antalet passagerarfordon som transporterades under Q3 2022 ökade också med 21% jämfört med samma period förra året och uppgick till 277 747 fordon (229 468 personbilar under Q3 2021). Den största passagerarökningen under kvartalet var på linjen Finland-Sverige med en ökning med totalt 82,2 % jämfört med samma period förra året. Rutten Estland-Finland såg också en betydande återhämtning under kvartalet jämfört med föregående år, med en ökning av passagerarantalet med 61,7 %.

- Jag är väldigt glad över att vi kan rapportera positiv statistik för vårt viktigaste kvartal under året. Självklart är det fortfarande inte jämförbart med innan covid-19 pandemin, men det är väldigt bra siffror för ett kvartal då världen förutom att ännu inte ha hämtat sig från pandemin dessutom står inför nya globala kriser, säger Paavo Nõgene, VD för Tallink Grupp i en kommentar till statistiken.

- När vi nu går in i det sista kvartalet av detta turbulenta år har vi tagit flera avgörande steg för att säkra ekonomin för vår verksamhet under lågsäsongen, bland annat genom olika charteravtal för våra fartyg. Även om det innebär att vi har färre produkter att erbjuda våra kunder under de kommande månaderna så betyder det också att vi har säkrat framtiden för fartygen i vår flotta, och att vi kommer att kunna erbjuda fler produkter igen när våra fartyg återvänder till Östersjön, säger Paavo Nõgene.

- Under resten av 2022 kommer vi att fortsätta att erbjuda de bästa möjliga sjötransporterna som förbinder Estland, Finland och Sverige i en tid då det är viktigare än någonsin att våra länder förblir sammankopplade. Samtidigt jobbar vi hårt med förberedelser för kommande steg i återhämtningen av vår verksamhet inför 2023, säger Paavo Nõgene.